2024. ápr 23.

Essaouria, a kék-fehér város

írta: lillaabroad

Marokkói kalandjaink 3. rész

Marokkó a mozgalmas medinái, a köves és végeláthatatlan homokos sivatagai, illetve a csodás hegyvidéki falvai mellett még tengerparti résszel is rendelkezik. Sőt, a második legnagyobb óceán mossa a nyugati partjait, melyen olyan hangulatos várost találhatunk, mint Essaouria.

Essaouria vagy magyarul Szavíra egy kis nyugodt halászváros, legalábbis a medinája Marrakesh után felettébb békés. Itt szintén megvannak a tipikus marokkói jellegzetességek, de az óvárosban fesztelenebbül tudunk sétálgatni. Nekünk az utolsó meglátogatott hely volt az országban, ami a legjobb befejezésnek bizonyult. A beszámoló végére raktam egy úti tervet, melyben az utazásunk spanyolországi és más marokkói helyszínei is szerepelnek.

Essaouria romantikus medinája

Essaouria

Marrakeshből, a tőle 180 kilométerre található Essaouriába indítanak szervezett egynapos utazásokat. Én szerettem volna jobban belelátni a város mindennapi életébe, ezért saját szervezésben kerestük fel Szavírát, ahol két éjszakát töltöttünk. Az országon belül jól működik és megbízható busztársaság a CTM és a Supratours. Mi az előbbivel utaztunk Marrakeshből Essaouriába, amely egy három órás buszozást jelentett és fejenként 90 marokkói dirhamba, azaz mintegy 3300 ft-ba került. Online meg lehet venni a buszjegyeket (ITT) és a helyszínen csak ún. poggyászjegyet kell váltani a bőröndünkre.

Buszozás Marokkóban

Agadirból is elérhető Essaouria busszal és szintén három órával kell számolni. A vonatközlekedés amúgy az ország nyugati, óceánparti részén fejlett, így aki több települést szándékozik megnézni, annak megéri használni. Ráadásul Marokkóban - első országként Afrikában - olyan gyorsvonat üzemel, amely akár 320 km/h sebességgel is tud suhanni. Az Al Boraq nevű szuper gyorsvonat jelenleg Casablanca és Tanger között elérhető és érinti a fővárost, Rabatot, továbbá Kenitrát. Tervezik a vonalbővítést, szóval a későbbiekben Marrakesh, sőt még Agadir is gyorsabban elérhető lesz.

Az AL Boraq, Marokkó emeletes szuper gyorsvonata

Fotó: https://www.moroccoworldnews.com/

A három órás buszos utunkra nem volt panaszom. A humoros sofőrünk biztonságosan vezetett és az első sorba szólt a jegyünk, ahonnan figyelemmel tudtuk kísérni a történéseket, s láthattunk korántsem turistás településeket is. A buszról leszállva Essaouria új városrészében találtuk magunkat, ahonnan taxival mentünk a medinába, ahol a szállásunk volt.

A medinán kívüli élet

Essaouriában szintén egy riádban szálltunk meg, ami minden igényünket kielégített. Egyedül a fürdőszoba magassága volt alacsony férjemnek, de ezt már Marrakeshben is tapasztaltuk. Tehát a közel két méter magasságú embereknek lehetnek kihívásaik Marokkóban. Viszont a panoráma a szállás tetőteraszáról kárpótolt minket. Ahogy a riádokban szokás, itt is ilyen fantasztikus környezetben fogyaszthattuk el a reggelinket. Nemcsak az óvárosra, hanem  az Atlanti-óceánra is remek volt a kilátás.

Látkép a riádunk tetőteraszáról

Szavíra medinája csodás és Marrakesh-hez hasonlóan fallal van körülvéve. Míg Marrakesht vörös, addig Essaouriát fehér óváros jellemzi. Ráadásul a homokkőből épült városfalon belül álló fehér épületekkel nagyon jól harmonizálnak a kék ajtók, ablakok és korlátok. Nem is kell csodálkozni azon, hogy Szavíra óvárosa is az Unesco Világörökség listáján szerepel.

Kék-fehér részletek

Az egész medina piacként "üzemel", úgyszintén megtaláljuk az országra jellemző kerámiákat, lámpákat, szőnyegeket vagy az argánból készült készítményeket. Szóval vásárolhatunk szuvenír termékeket, továbbá mindenféle bajra, egészségmegőrzésre találunk fűszereket.

Fűszeres stand

Művészeti galériák és designer termékek is vannak szép számmal a városban. Essaouria ugyanis egy igazi művészváros. Egyedi ruhák, táskák, cipők, dísztárgyak és képek is helyet kapnak. A medina terein pedig utcai zenészeket és mutatványosokat is gyakorta látni.

Szőnyeges utca

A hatvanas-hetvenes években Jimi Hendrix is ide látogatott, melynek következtében megjelentek az amerikai és nyugat-európai hippik. Így a város egész bohémos hangulatú lett, ami a mai napig érződik.

Egyedi termékeket árusító üzlet

Sok teraszos étterem és az igazi piacos rész is megtalálható a medinában, ahol a zöldség- és gyümölcsárusok mellett a hentesek is felsorakoznak. S bár találunk éttermeket, ahol bankkártyázhatunk, az árusoktól csak készpénzzel tudunk vásárolni. A medinában vannak ATM-k, ahol dirhamhoz juthatunk. Amúgy az autentikus és nyugodt környezet mellett, a turisták száma is jóval kevesebb volt Szavírában. Főleg késő délután és este volt ez érezhetőbb, mikor az egynapos kirándulók már nem voltak a városban.

A medina "valódi" piaci része

Ami külön tetszett Essaouria medinájában, hogy nincsenek motorosok. Persze a kis tolikocsisok és a kerékpárosok itt is jelen vannak, de nem olyan őrült módon hajtanak, mint Marrakeshben. Az árusok pedig egyáltalán nem tolakodóak, szóval nem akarnak minden áron, mindent is ránk sózni.

Essaouria homokköves városfala

A medina mellett a karthágóiak által - feltehetőleg I.e. 814-ben - alapított kikötőt találjuk. Ez később a portugálok kezébe került, akik erődöt építettek és Mogadornak nevezték el. Magát a várost a 18. században hozták létre Abdallah szultán kérésére. Ekkor kapta meg az Esz-szavíra vagy franciásan Essaouria nevet.

A jellegzetes kék hajók az erőddel

A portugál erődből ráláthatunk a városra, az óceánra és a szomszédos halpiacra is. A belépő 50 marokkói dirham (~ 1800 ft). Egyébként sokaknak ismerős lehet ez a hely, mivel itt forgatták a Trónok harca c. sorozat egyes jeleneteit. Az erőd és környezete formálta meg a rabszolgatartó várost, Astaport.

Az erőd folyamatos szereplői a sirályok

A kikötőben sorakozó hangulatos fahajók mellett egy mozgalmas halpiacot is találunk. Tehát nem véletlen, hogy a sirályok folyamatosan repkednek az erőd közelében. S, ha alkalmuk adódik, le is csapnak egy-egy finom falatra. Az Atlanti-óceán számos víziállatnak otthona, melyek a helyi konyhát színesitik. Így a bevállalósak helyben meg is kóstolhatják a friss osztrigát.

Osztrigaárus

Mi a piac melletti sütödék kínálatát fedeztük fel és próbáltuk ki. Mondanom sem kell, hogy nagyon ízletes volt minden fogás. A szemünk előtt sütötték meg az általunk kiválasztott halakat és tengeri herkentyűket. Akik szeretik az ilyen jellegű ételeket, azok biztosan találnak itt kedvükre való finomságot.

Tengeri fogások frissen sütve

Az isteni halételek mellett a saláták közül is válogathattunk. Én egy paradicsomot, hagymát és salátalevelet tartalmazó köretet kértem, ami amilyen egyszerű, olyan finom volt. Kisfiunknak annyira bejött az itteni konyha, hogy később is vissza kellett jönnünk. :-)

Igazi tengeri street food

A kikötőtől nem messze találjuk a városi strandot, amely februárban még nem igazán alkalmas fürdésre. Bár voltak, akiket ez nem zavart és ugráltak a habokban. Napközben egész jó idő volt, de mikor elkezdett fújni a szél, akkor kellett a felső. Illetve február tájékán az óceán hőmérséklete a 20 fokot sem éri el. Mondjuk nyáron sem olyan meleg, mint a Földközi-tengernél, de akkor már 22 fokos is lehet, ami a melegben már jónak mondható. Az viszont tény, hogy ez a része Marokkónak szelesebb, de emiatt itt sokkal elviselhetőbb a nyár, mint pl. Marrakeshben, ahol átlagosan 40 fok van!

Essaouria hullámos partja

Azt még fontos elmondanom, hogy Essaouria hosszú, vadregényes partszakasza gyönyörű, azonban strandolásra inkább Agadirt szokták ajánlani. Bár kevésbé bájos, mint Szavíra, viszont a két város kombinálásával remek nyaralást lehet összehozni. Essaouria partjait leginkább a szörfösök szokták birtokba venni. Mondjuk, akit nem zavarnak a hatalmas hullámok, azok itt is fürdőzhetnek, valamint mi jókat sétálgattunk a naplementében.

Essaouria, a szörfösök paradicsoma

Mindent összegezve, nagyon jól éreztük magunkat Essaouriában és jó volt betekintést nyerni Marokkó ezen oldalába is. Külön örültünk a tengeri fogásoknak és a nyugodtabb légkörnek. Továbbá itt az árapály jelenséget is jól megfigyelhettük, amit igazán érdekes volt élőben látni.

Essaouria óceánpartja

Marokkót végül Marrakesh repülőteréről hagytuk el, ahová egy előzetesen foglalt transzferrel jutottunk el Essaouriából. Két és félóra alatt értük el a repteret, ami 55 euróba került. Mellesleg Essaouriában is van repülőtér, de onnan a mi célunk (Alicante) nem elérhető. A tervezéskor érdemes figyelembevenni az ország több repülőterét is, illetve azt, hogy Marokkó nem kicsi.

Viszlát Marokkó

Végezetül elkészítettem a spanyol és marokkói úti tervünket, melyben látható, hogy melyik nap melyik városokat néztük meg. Ha érdekelnek az utazás korábbi beszámolói, akkor ITT, ITT és ITT találod őket.

A 12 napos utazásunk úti terve

0. nap: Szeghalom-Vecsés

1. nap: Vecsés - Liszt Ferenc Repülőtér - Alicante

2. nap: Alicante, Villayoyosa

3. nap: Alicante - Marrakesh

4. nap: Marrakesh

5. nap: Marrakesh - Agafay sivatag - Imlil - Marrakesh

6. nap: Marrakesh - Essaouria

7. nap: Essaouria

8. nap: Essaouria - Marrakesh Menara repülőtér -  Alicante - Calp

9. nap: Calp

10. nap: Calp - Altea - Benidorm - Elche

11. nap: Elche - Alicante repülőtér - Budapest - Szeghalom

Remélem tetszett a bejegyzés és újra egy érdekes szegletét mutattam meg a világnak. Ha további utazós tartalmakra vagy kíváncsi, akkor kövesd a blogomat és nézd meg az Instagram, a Facebook illetve TikTok oldalamat is!

Szólj hozzá

afrika utazás piac gasztronómia marokkó óceán tengeriherkentyű kikötő unesco óváros bohém medina kultúrsokk streetfood utazásgyerekkel családiutazás buszosutazás helyigasztró