2024. ápr 16.

Marrakesh forgatagában

írta: lillaabroad

Marokkói kalandjaink 1. rész

A sokszínű Marokkó sokak számára bakancslistás. Nekem is sokáig az volt, de idén februárban végül sikerült meglátogatnunk, ahol 5 csodás napot töltöttünk el. S, tudom ez nem volt sok idő az országra, de így is maradandó élményeket szereztünk és jó pár arcát megnézhettük az országnak.

Afrika előszobájának tartott Marokkó nem kis ország, ugyanis 710.850 km2 területet foglal el, azaz Magyarország több, mint 7-szer elférne benne. Viszont, aki hozzánk hasonlóan pár napra érkezik, annak sem kell szomorkodnia, mert ha nem is lát mindent, garantáltan nagy élményekkel tér haza. Ismerd hát meg Marokkót és a legismertebb városát, Marrakesht.

Színes Marrakesh

Hogyan és mikor utazzunk

Marokkóba jelenleg nincs közvetlen járat Budapestről, így ha a magyar fővárosból szeretnénk oda repülni, akkor mindenképp két repüléssel tudjuk elérni. Választhatunk, hogy fapados légitársasággal vagy hagyományos légitársasággal utazunk. Mindkettőnek van előnye, hátránya. Mi fapados légitársaságokkal utaztunk, ugyanis a marokkói utazásunkat a Costa Blanca felfedezésével egészítettük ki, melyről itt írtam. Bécsből tudunk egyébként átszállás nélkül Marokkóban landolni, ugyanis az ír fapados légitársaság üzemeltet járatot Agadirba. Agadirból pedig busszal vagy autóval közelíthetjük meg Marrakesht.

Marrakeshben nem lehet unatkozni

A főszezon márciustól májusig, illetve szeptembertől októberig tart, ezeket az időszakokat szokták javasolni az ország meglátogatásra. Nyáron nagyon meleg van, így akkor főként strandolás céljából érdemes ide utazni. November és február között van a leghűvösebb, ami  északon már hideg is lehet. Marrakesh környéke téli időszakban is kellemes klímájú. Nekünk is szerencsénk volt, mert Marrakeshben napközben kora nyári időjárásban volt részünk. Reggel, valamint este kellett csak a vékony kabát. Máskülönben az Atlanti-óceán partjánál is szép, napos idő fogadott minket, de ott már a szél miatt napközben is kellett kis kabát.

Belépés

A magyar állampolgárok 90 napig tartózkodhatnak vízum nélkül az országban, továbbá az útlevélnek a visszautazás tervezett dátumától számolva még legalább 3 hónapig érvényesnek kell lennie. Nekünk a marrakeshi beléptetésünk nagyon sokáig tartott, ugyanis feltorlódott a sor rendesen. Útlevélellenőrzéskor pár kérdést fel is tettek (foglalkozás, szállás, stb), majd miután megkaptuk a pecsétet, pár méterrel arrébb újra megnézték az útlevélben a pecsétet. Ez amúgy azért fontos, mert ha nincs beutazási pecsét és/vagy regisztrációs szám, akkor úgy veszik, hogy illegálisan tartózkodunk az országban, ami a hazautazásnál okozhat kellemetlenséget. Ezzel még nem ért véget a beléptetés, mert a kézi poggyászainkat is átnézték. Például drónt nem lehet az országba bevinni! Erre fel is hívták a repülőtéren a figyelmet.

A modern Marrakesh Menara Repülőtér

Közlekedés

Marrakesh repülőteréről indul busz a városba, de javaslom, hogy előre foglaljunk transzfert. Főként azoknak tanácsos, akik hozzánk hasonlóan este, gyerekkel érkeznek meg. Mi végül a szállásunk által felajánlott transzferszolgáltatást vettük igénybe 20 euróért és nagyon nem bántuk, hogy éltünk vele. A városban sokat sétáltunk, illetve a távolabbi helyszíneket tuktukkal és taxival kerestük fel. Ahogy bárhol máshol a világban, itt is előre tisztázzuk le az árakat -mondjuk ez nemcsak ezekre a szolgáltatásokra igaz.

A medinák egyik fontos szállítóeszköze

A medinában a legtöbben természetesen gyalogosan közlekednek, de megfigyelhetők a képen látható tolikocsik is, melyekkel nemcsak az árukat viszik, hanem a turisták csomagjait is eljuttatják a riádokba. Teherhordásra használják még a szamarakat is, akikkel szintén bemennek a szűk utcákba is.

Szamarakkal biztos találkozunk Marokkóban

Szállás

Marrakeshben és Essaouriában is a sikátoros medinák riádjában szálltunk meg. A riádok a hagyományos marokkói szállások, melyek kívülről nem túl bizalomgerjesztőek. Az ódon emeletes, zárt épületek ajtaján belépve azonban mesés környezet fogad minket.

A marrakeshi szállásunk

A falak színes csempékkel díszítettek és az épületek közepén hangulatos kertet, olykor medencét is találunk. A reggelit a legtöbb esetben a gyönyörű panorámájú tetőteraszon fogyaszthatjuk el. Szóval egy ilyen szálláson megszállni már maga élmény, s még azt se bántam, hogy az első szállásunk dohos szagát magukba szívták a ruháink, táskáink.

Nyelv és vallás

A hivatalos nyelv az arab és a berber, de a franciát is használják a mindennapokban, így a munka világában. Szóval itt az angollal kevésbé járunk jól, de azért a főbb látnivalóknál, illetve a riádokban tudnak angolul. A sofőrökkel is meg tudjuk értetni magunkat. A népesség több, mint 99 %-a muszlim vallású, de nem tartozik a legmélyebben vallásos muszlim országok közé.

Pénz

Marokkó hivatalos pénzneme a marokkói dirham (MAD), ami egyébként a vitatott státuszú Nyugat-Szahara pénzneme is. Egy marokkói dirham jelenleg ~ 37 forintot ér. Forgalomban vannak az 1, 5, 10, 20, 50 centime, valamint az 1, 2, 5, és 10 dirhamos címletű érmék is. Mivel az 1 cetime értéke nagyon alacsony, ezért ennek az előfordulása ritka. Bankjegyek közül a 10, 20, 50, 100 és 200 dirham címletű bankjegyekkel találkozhatunk. Érdekességképpen írom, hogy 2012 decemberében a világon elsőként ún. durasafe (papír-polimer-papír) bankjegyet bocsátott ki Marokkó központi bankja, a Bank of Magrib. Ami fontos, hogy a marokkói dirhamot nem engedélyezett kivinni az országból, ezért ahhoz Marokkóban tudunk hozzájutni. Eurót és dollárt tanácsos vinni és beváltani, illetve a legegyszerűbb a kinti ATM-ekből dirhamot kivenni. Én is az utóbbi módját választottam a dirhamhoz jutásnak, melyhez a Revolut kártyámat használtam. Viszont valamennyi ATM felszámolt díjat - 30 dirham körül. Egyébként több szolgáltatás (transzferek, programok) és a medinában egyes termékek is igénybevehetők euróval. Viszont jobban járunk, ha a helyi pénzzel fizetünk. Bankkártyával kevés helyen tudunk fizetni, így mindenképp szükség van a dirhamra.

Marrakesh

Az Atlasz lábánál fekvő Marrakesh egyike Marokkó négy királyi városának, Fez, Meknes és Rabat mellett. Ezenkívül az ország negyedik legnagyobb városa, mely a legtöbb turistát vonzza az országban. Ez nem is csoda, mert Marrakesht tényleg egyedülálló hangulat jellemzi. Nem mellesleg az ország elnevezése is Marrakesh nevéből ered.

Nagyon örültem, hogy végre Marrakeshben lehettem

Pár perc séta a medinában és egyből rájön az ember, hogy miért is hívják Al Hamrának, azaz "Vörös Város"-nak Marrakesht. Minden épület vörös színű és különben nekem többször olyan érzésem volt, mintha a nepáli Bhaktapurban mászkálnék. Akit érdekelnek a nepáli kalandjaim, az ITT olvashat róla.

A Vörös Város

Marrakesh medinája az Unesco Világörökség részét képezi és a legnagyobb hagyományos piac Marokkóban a mintegy 18 soukjával. Találunk itt kerámiákat, bőrárukat, szőnyegeket, ruhákat, fűszereket, parfümöket, ráadásul minden élénk színekben várja a vevőket.

Imádtam a medina soukjaiban sétálgatni

Szóval a termékek színes egyvelege káprázatos és a szemünk mellett az orrunk is tapasztalhat új ingereket. Így a fűszerek, parfümök és faszénen sült ételek illata mellett olykor megcsap minket egy-egy érdekes szag is, de pont ettől izgalmas.

A szuvenírárusok mellett hentesek is vannak

A Jemaa El-Fnaa főtérre érkezve pedig azt is megértettem, hogy miért is van egyeseknek negatív benyomása Marrakeshről. Ha a medinába érkezve nem is, itt biztosan kultúrsokkban lesz részünk. Számomra is ez a hely volt a legmegbotránkoztatóbb rész Marrakeshben, illetőleg Marokkóban. Mind látványban, mind hangban sokkoló lehet.

Jemaa El-Fnaa főtér a reggeli órákban

A medina híres főterén, azaz a Lefejezettek terén ma már ugyan levágott fejeket nem állítanak ki, de azért lehet látni meglepő dolgokat. A mindenféle mutatványosok, kígyóbűvölők, zenészek, táncosok, jósnők, hennafestők, kuruzslók mellett találunk itt pelenkázott és ruhában felöltöztetett, láncon tartott majmokat is, akikkel pénzért pózolhat az ember. Ami leginkább elkeserítő volt számomra, hogy sokan éltek is ezzel a lehetőséggel.

Szerencsére nem kellett igénybe venni ezt a szolgáltatást :-)

A reggeli órákban amúgy eléggé üres a tér, mindössze az árusokat, tuktukosokat és a taxisokat lehet látni. Majd később elkezdenek gyűlni a lovaskocsisok és a korábban említett mutatványosok.

Gyümölcslevet árusító bódék

Napnyugtakor már a street food sátrak is előkerülnek, ahol a friss ételeiket, gyümölcsleveiket kínálják a rámenős eladók, miközben mindenfelől füst és hangzavar árad.

Este teljesen más a hangulat a téren

Mindezek ellenére is ajánlom, hogy látogassuk meg a helyet, mert ez is hozzátartozik a városhoz és az élményekhez. Ha elég határozottak vagyunk és nem vesszük fel a szemkontaktust, akkor nem különösebben zaklatnak az eladók és a mutatványosok. Még arra tanácsos figyelni, hogy óvatosan fényképezgessünk, mert ha észreveszik a mutatványosok - főleg a majomtartók - akkor erőszakosan pénzt követelnek!

Szegény majmokat nagyon sajnáltam

Ha mégis úgy gondolnád, hogy nem akarsz a forgatagban részt venni, akkor a tér egyik éttermének tetőteraszáról, távolabbról figyelheted a történéseket. Bár mi más okból, de kipróbáltunk egy tetőteraszos kávézót, ahonnan szuper panoráma nyílt a medinára. Ezekről az óvárosra néző tetőteraszos helyekről megint Nepál jutott eszembe. :-)

Marrakesh óvárosában számos tetőteraszos étterem működik

A tér szomszédságában találjuk Marrakesh legnagyobb mecsetét, a Koutoubia mecsetet. A kívülről is mutatós építményt sajnos belülről nem tudtuk megnézni, mivel csak muszlim hívők látogathatják. Casablanca városában van az egyetlen olyan mecset (II. Hassan-mecset) az országban, melybe a nem muszlim hívők is bemehetnek.

Koutoubia mecset

A medina környékén még olyan fantasztikus látnivalók vannak, mint a Bahia palota, a Kasbah mecset mellett található Saadian sírok, a romos Badi palota vagy a gyönyörű korániskola, a Ben Youssef Madrassa. Bár tervben volt ezek meglátogatása, végül sodrodtunk az árral és próbáltuk befogadni a sok impulzust, amit az óvárosban kaptunk. Azokból pedig nem volt hiány.

Csodálatos bejárati ajtók

A legfőbb program a medinában természetesen a piacozás, azaz a vásárlás, melynek elengedhetetlen része itt az alkudozás. Az árusok irreálisan nagy árat fognak mondani, amire válaszul nyugodtan mondhatjuk az eladó által hangoztatott ár harmadát. S ezzel be is indul az alkudozás, melynek a végén az eredetinek hitt ár akár feléért is elvihetjük a terméket. A marokkói emberek egyébként nagyon szeretik a gyerekeket, melyet ki is mutatnak, így több alkalommal kapott kisfiunk ajándékot az eladóktól. Ezt a kedvességet már Egyiptomban is tapasztaltuk.

Alkudozás a medinában

A sikátoros utcákban sétálgatva, a finom illatokat érezve a souk egyik utcai étkezdéjében megkóstoltuk a tajine-t, ami a lassan főtt marokkói pörkölt. Van húsos és zöldséges változata is, mi előbbit próbáltuk ki. Itt az ételek 30-50 dirham (1000-1800 ft) körül mozogtak és nagyon finomak voltak. Mivel Marokkó francia gyarmat volt egykoron, így a francia jellegű péksütemények is elérhetők. Az még fontos, hogy csak palackozott vizet szabad inni! Mi fogmosáshoz sem használtunk csapvizet.

Amit még a medináról fontos elmondani, hogy autóval ugyan nem, de motorral simán bemennek a szűk utcákba. Sőt, olykor a gázt sem félnek használni, szóval odafigyeléssel sétálgassunk, főleg, ha gyerekkel utazunk. Mellesleg a kerékpárral és a kis tologatós kocsikkal is elég határozottan mennek, tehát azokra is figyeljünk.

A medina felfedezése gyerekkel

Az óváros falain kívül a város modern részébe is betekintést nyertünk. Itt a szűk sikátorokat felváltották a széles, jó állapotú utak, a riádokat a modern hotelek, a kis hangulatos étkezdéket pediglen a nagyobb - már jól ismert - éttermek. Olyan érzésünk volt, mintha nem is Marokkóban lennénk.

Modern Marrakesh

A város ezen részén még kocsmát is találhatunk, ahol ugyan a teraszon nem, de belül simán fogyaszthatunk alkoholt. Tudniillik muszlim ország lévén a medinában nagyon kevés étterem árusít alkoholos italt, amelyiknél találunk, ott meg is kérik az árát.

A medinában a 0,33 literes sör 90 dirham (~ 3300 ft)

Marrakesh egyik fő látványossága a Jardin Majorelle is a város modernebb részén helyezkedik el. A 10 hektáros birtokon lévő kék oázis megálmodója és első tulajdonosa Jacques Majorelle francia festő volt. Később Yves Saint Laurent francia divattervező és Pierre Bergé divatháztulajdonos kezébe került.

Gyönyörű kert Marrakeshben

Ma már a világ minden tájáról találunk itt növényeket, úgymint kaktuszokat, pálmákat, bambuszokat és tavirózsákat is, amik tényleg csodálatosak és jól mutatnkak ebben a festői környezetben.

Kaktuszok sokasága

Egyetlen hátránya a helynek az volt, hogy - ahogy a felkapott látnivalóknál lenni szokott - nagyon sokan voltak. Ez nekünk egy idő után egyre inkább terhes volt, így sokáig nem maradtunk a helyszínen. Igazából emiatt sem erőltettem további nevezetességek felkeresését, mert ezután rájöttünk, hogy nem hiányzik az ilyen tolakodás meg a sok várakozás egy-egy fotóért.

A Jardin Majorelle ikonikus kék épülete

Arra figyeljünk, ha ide szeretnénk jönni, hogy a belépőjegyet előtte napokban, akár hetekben vásároljuk meg, mivel a helyszínen erre nincs lehetőség. Ezzel is próbálják a létszámot minimalizálni. A  jegyeket én a hivatalos oldalon (ITT) vettem meg. Akinek több ideje van Marrakeshre, annak lehetősége van egy kevésbé turistás kert meglátogatására is a városban. A repülőtér szomszédságában lévő Menara Gardens főként a helyiek körében népszerű látványosság, ugyanis hétvégente sok helyi piknikeznek a parkban, a kertek között. A Menara fő vonzereje a havas Atlasz-hegység, melyet innen jól láthatunk.

Menara Gardens

Fotó: www.marrakech-accueil.com

Mindent összevetve nekem Marrakesh nagyon tetszett! Tény, hogy voltak kevésbé vonzó részei, de ahogy korábban írtam, ezek is hozzátartoznak ahhoz, hogy megismerjük az adott országot, a kultúrát és amúgy sem mindig csak a szépet és jót kell látni.

Köszi mindent, Marrakesh

Egyébiránt Marrakesht azért is kedvelik sokan, mert innen rengeteg egy- vagy többnapos kirándulásra mehetünk. Mi sem hagytuk ki ezt a lehetőséget, így más részét is felfedeztük az országnak, melyben a következő blogbejegyzésemben mesélek!

Remélem tetszett a bejegyzés és újra egy érdekes szegletét mutattam meg a világnak. Ha további utazós tartalmakra vagy kíváncsi, akkor kövesd a blogomat és nézd meg az Instagram, a Facebook illetve TikTok oldalamat is!

Szólj hozzá

afrika utazás piac marokkó unesco nepál városnézés óváros medina mecset kultúrsokk utazásgyerekkel utazóanya családiutazás külföldiutazás lillaabroad