2024. máj 05.

Dubai, a legek városa

írta: lillaabroad

Az Egyesült Arab Emírségeket szokták az ellentétek országaként említeni, ami szerintem abszolút helytálló. A sivatagi országban éppúgy találunk bazárokat és mecseteket, mint modern felhőkarcolókat. S bár Dubaiban hagyományos kulturális turizmussal kevésbé találkozunk, azért így is van mit nézni, legalábbis többször tátva maradhat a szánk.

Bevallom engem sosem vonzott igazán a fényűző Dubai és mindig úgy tekintettem a térségre, hogy majd egy átszállás alkalmával fedezzük fel. Mindez létre is jött és még a nagy esőzés előtt kerestük fel a pompáiról ismert Dubait, ahova nem nagy elvárásokkal érkeztem.

Dubai Marina

Az országról

Az Egyesült Arab Emírségek vagy másnéven Egyesült Arab Emirátusok a Perzsa-öböl egyik legstabilabb állama. S bár maga az ország fiatal, de a területén már évezredek óta laknak. A 17-19. században például Kalóz-part néven volt ismert a térség, ugyanis rendszeresek voltak itt a fosztogató kalózhajók. Végül ennek az 1853-as békeszerződéssel vetettek véget, amit az akkoriban itt uralkodó brittek szorgalmaztak. Egy jó száz év múlva az 1960-as évek elején  Abu Dhabiban olajat fedeztek fel, ami után felpörögtek az események. Ennek folyamán 1971-ben megalapították az Egyesült Arab Emirátusokat, amihez a Ras Al Khaimah nevű emírség 1972 elején csatlakozott. Ma az ország az alábbi 7 emírségből áll: Abu Dhabi, Ajman, Dubai, Fujairah, Ras Al Khaimah, Sharjah és Umm Al Quwain. Az Emírségek első elnöke Sheikh Zayed bin Sultan Al Nahyan sejk volt és bár a legnépesebb város Dubai, a főváros Abu Dhabi.

Hogyan és mikor utazzunk

Budapestről hagyományos és fapados légitársasággal is eljuthatunk Dubaiba, utóbbival egyébként Abu Dhabiba is, ami tőle mintegy 140 kilométerre van. Mi fapados légitársasággal utaztunk Abu Dhabiba és abszolút nem volt rá panaszunk. Abu Dhabi repülőteréről busszal, előre foglalt transzferrel és taxival is eljuthatunk Dubaiba. Az utazásaink során mi előszeretettel használjuk a tömegközlekedést, de mivel már túlvoltunk egy 10 napos tartalmas utazáson, ezért most - főleg a kisfiunk miatt - előre foglaltam transzfert a gettransfer applikációval. Az ország egész évben látogatható, de hőmérséklet szempontjából október vége és április közepe között ideális Dubaiba utazni. Ebben az időszakban az átlaghőmérséklet 24-27 fok körül van. Nyáron akár 45-50 fok is lehet.

Be- és kilépés

Magyar állampolgárok a beutazás napjától legalább 6 hónapig érvényes útlevéllel (magán, diplomata, szolgálati) előzetesen beszerzett vízum nélkül léphetnek be az Egyesült Arab Emírségekbe és tartózkodhatnak az országban 6 hónapon belül 90 napig. A konzuli oldalon külön felhívják a figyelmet arra, hogy az útlevél kifogástalan állapotban legyen, mert nem egyszer előfordult, hogy azért tagadták meg a belépést, mert az útlevél sérült, szakadt volt. Egyébiránt erre más országokba való belépéskor is figyeljünk, de itt mindenképpen! Mi négyszer is találkoztunk a határőrökkel Abu Dhabi repülőterén, mert más országba is mentünk, s összességében azt tudom mondani, hogy a belépés, de főleg a kilépés zökkenőmentesen ment. Az érdekes volt, hogy kilépéskor mindig szétvettek minket, így nekem a kisfiunkkal határőrhöz kellett mennünk, míg férjem automata segítségével - sokkal gyorsabban - tudta elvégezni a procedúrát.

Közlekedés

Az olcsó olajnak és az óriási távolságoknak köszönhetően a legtöbben autóval közlekednek. Pláne a nyári hónapokban, mikor aztán tényleg nagyon meleg van. Dubaiban a tömegközlekedés, s főként a metró jól működik, bár mi végül nem próbáltuk ki. Az ún. NOL kártyával lehet használni a metrót, buszt és a villamost is. Nemcsak a járművek, de a megállók is klímásak, így a nagy melegben várakozás közben sem kell a napon aszalódni. Ami még érdekes a metróval kapcsolatban az az, hogy a leginkább a föld felett megy. Mi végül csak kívülről láttuk a metrókat, mert a leggyorsabb és legkényelmesebb módját választottuk a közlekedésre, szóval taxiztunk, rengeteget.

Taxizás Dubaiban

Az országban működik az Uber és a Careem (helyi applikáció), azonban mi a leggyakrabban leintettük a taxikat vagy a várakozó autókba szállunk be, s így olcsóbban is utaztunk. Arra kell figyelni, hogy a bézs színű, színes tetejű (ún. Hala) taxit válasszuk. Ezekben az autókban középen egy kijelző van, melyen láthatjuk a sofőr fényképe és neve mellett a megtett kilométert, az eltelt időt és természetesen a fizetendő összeget. Amennyiben nem működik ez a kijelző vagy nem tudunk bankkártyával fizetni, akkor az utunk ingyen volt. Legalábbis a Hala taxik ablakán ez olvasható és valóban mindig lehetett bankkártyával fizetni. Abu Dhabiban más a helyzet, de erről a következő bejegyzésemben olvashattok. A fekete vagy fehér taxik drágábbak!

Szállás

A szálláson sokat lehet spórolni, ha az ember rugalmas. Bár nyilván ez attól is függ, hogy mi az utazás célja. Mivel mi csak pár napot töltöttünk Dubaiban, így olyan hotelt választottam, ami ugyan nincs a város szélén, de azért nem is drága. Azt fontos tudni, hogy Dubai hatalmas és a látnivalók szétszórtan vannak, így afféle szállást nehezen találunk, ami mindenhez közel van. Akik főként strandolni szeretnének, azoknak a parthoz közeli szállodák lesznek a befutók. Sokan szeretik a Marina környékét, de nyilván ott magasabbak is az árak. Mi a Bur Dubai városrészben szálltunk meg, ami Dubai egyik legszegényebb negyede, de a hotel és a környéke teljesen normális volt, nem beszélve arról, hogy milyen olcsón sikerült szállást foglalnom, amihez félpanziós ellátást és lakosztályt kaptunk. Ha érdekel a szállás és egyéb árak, akkor EZT a videót nézd meg.

Nyelv és vallás

A hivatalos nyelv az arab, de mivel a lakosság több, mint 90 %-a bevándorló, ezért Dubaiban és amúgy Abu Dhabiban is mindenhol beszélnek angolul. Ahogy a többi közel-keleti államban, itt is az iszlám a hivatalos vallás és emiatt a szigorú közerkölcsre is figyelnünk kell. Bár Dubai ebből szempontból lazább, de azért jobb, ha nem öltözködünk hivalkodóan, főleg ha a ramadán időszakában látogatjuk az országot. Ilyenkor az evést, ivást, dohányzást is jobb mellőzni napközben a nyílt utcán. Természetesen a turistás helyeken tudunk éttermezni, kávézni. Már nincs azért olyan nagy szigor, mint amiket régebben lehetett olvasni. Viszont alkoholt csak az arra kijelölt alkoholt árusító boltokban vásárolhatunk - útlevél bemutatásával, illetve bizonyos éttermekben, hotelekben. Érdekességképpen írom, hogy pl. Sharjah Emirátusában még mindig tiltott dolog az alkoholfogyasztás, tehát ott egyáltalán nem is árusítanak.

Pénz

A dirham az Egyesült Arab Emírségek hivatalos pénzneme. Egy emirátusi dirham (AED) kb. 100 forintnak felel meg, így számoláskor csak a dirham mögé kell raknunk két nullát. Dirhamhoz hozzájuthatunk a váltókban és az ATM-ekben is. Természetesen nemcsak az utcán, de a bevásárlóközpontokban is vannak váltók, ahol a nyugati valutáinkat (dollár, euró) átválthatjuk. Egyébként a legtöbb helyen tudunk bankkártyával is fizetni, tehát az is előfordulhat, hogy az ember nem is találkozik a helyi pénzzel. Ahol jó, ha van készpénz azok a piacok és az óváros. A hivatalos taxik mindegyikében lehet készpénzzel fizetni, amit már feljebb kifejtettem.

Látnivalók

Mi mással is kezdhetném a sort, mint a Burj Khalifa, ami a világ legmagasabb épülete a maga 828 méterével. Tavaly a nepáli utazásom során már megpillanthattam a repülőgépből, de most közelről látni még nagyobb élmény volt. Csakugyan elképesztő méretekkel rendelkezik. Először esti fényekben néztük meg a Dubai Fountain-nél, ahol tengernyi embert gyűlt össze az esti órákban.

Sokan kíváncsiak a világ legmagasabb épületére

Pont mikor odaértünk, akkor kezdődött a szökőkútnak és a Burj Khalifának is a szokásos esti műsora, ami zenével kísérve nagyon egyedülálló volt. Nem mellesleg a Dubai Fountain a világ legnagyobb megkoreografált szökőkút rendszere, mely becslések szerint 800 millió dirhamba került! S a vizet mintegy 50 méter magasba löveli fel. A szökőkút körül éttermek, kávézók vannak és akinek mindez nem lenne elég, az itt található Burj Lake-en még hajókázhatunk is.

Dubai Fountain show

Természetesen fel is mentünk a Burj Khalifára, de ezt egy másik alkalommal tettük meg. Előzetesen foglaltam időpontot a reggeli órákra, mikor tudvalevően kevesen vannak. Így a belépő is olcsóbb és nem kell sokat várni, hogy feljussunk. Ráadásul a kilátóteraszon kényelmesen tudtunk nézelődni, fotózkodni. A belépőjegyet a hivatalos oldalon és jó pár közvetíő oldalon is megvásárolhatjuk. Én a Headout applikációval vettem meg, ami azért jó, mert ha több látványossághoz is váltunk belépőt, akkor kedvezményt kapunk. Így a 124. emeletre a felnőtt jegyeket 18.000 forintért, míg a gyerekjegyet 15.000 forintért tudtam megvenni. Délután és az esti órákban már magasabb összegért látogathatjuk, illetve nagyot ugrik az ár, ha a 148., illetve a 152-154. emeletre is felmennénk. Én azt tudom mondani, hogy első élménynek a 124. emelet is teljesen jó. A 148. emeletre kevesebben váltanak belépőt, így ott kevésbé van tumultus, de ha a korai órákban keresed fel a nevezetességet, akkor a 124. emeleten sem kell tömegekre számítanod.

A kilátás a Burj Khalifából

A Burj Khalifa bejáratát amúgy a Dubai Mallon keresztül érhetjük el, ami a világ egyik legnagyobb bevásárlóközpontja. Este ott is rengetegen megfordulnak, de a reggeli órákban alig volt valaki. A Kalifa-torony meglátogatásáról készítettem egy videót, melyben sok mindent megtudhatsz ITT

A Dubai Mall egyik elegáns üzlete

S, ha már a Dubai Mallba megyünk, akkor érdemes megkeresni a világ legnagyobb felfügesztett akváriumát is, amely a földszinttől a harmadik emeletig magasodik. Mi ingyen, ugyancsak kívülről néztük meg, de így is lehetett látni jó pár tengeri élőlényt. Aki szeretne még több állatot megnézni, annak a jegyközvetítő oldalak 10.000-15.000 ft körül kínálnak belépőt.

Dubai Aquarium

A városban ezenkívül is sok gyerekes programot fedezhetünk fel, mint a Legoland, Atlantis vizipark, Wild Wadi vizi park, The Green Planet, csakhogy párat említsek. Utóbbi egy mesterséges "biokupola", amely tulajdonképpen egy zárt trópusi esőerdő, benne több mint 3000 növénnyel és állattal. Így pl. trópusi madarakat és hüllőket is megtekinthetünk.

The Green Planet

Mi megnéztük még a Global Village-et, ami a gyerekeknek és felnőtteknek is érdekes látnivaló. A Dubai külterületén elhelyezkedő élményparkban mintegy 90 ország képviselteti magát. Van 25 pavilon, melyekben még pecséteket is gyűjthetünk a bejáratnál megvásárolt útlevelünkbe, amely 10 AED (~ 1000 ft)-ba kerül.

Global Village útlevél

Minden pavilon az adott országra jellemzően van felépítve és feldíszítve, illetve a helyi különlegességeket lehet megvásárolni. Így többek között édességeket, fűszereket, ruhákat, ékszereket, parfümöket is. Az árusok is hozzák az adott országra jellemző viselkedési normákat, így némely helyen kultúrsokkot is kaphatunk.

A jemeni pavilon

Egyébiránt a pavilonokon kívül számos étkezési lehetőség van, valamint egy vidámpark is üzemel a területen. Arra számítsunk, hogy az esti órákban itt is tömegek lehetnek. Mi a ramadán időszakában voltunk az országban, így a nyitvatartási idő is módosult ennél a látnivalónál és mindenki csak este tudta felkeresni a helyet. A Global Village nyáron nem látogatható, ugyanis minden év októberétől áprilisáig tart csak nyitva. Én ide is megvettem előre a jegyeket, de amúgy a helyszínen is lett volna erre lehetőségünk. A belépő ára 22 AED (~ 2200 ft).

Emberáradat a Global Village-nél

Fontos látnivaló a városban a Dubai Frame, a Museum of the Future, a Burj al Arab, a Dubai Miracle Garden és sorolhatnám még. Nekünk ezekre nem igazán volt időnk. Ezekre is lehet elővételben venni belépőt, sőt a Jövő múzeumába tanácsos is, mert hetekkel előtte elfogyhatnak a jegyek. Az Address Sky view-t szokták még ajánlani, ahonnan mesés panoráma nyílik a városra és a közelében álló Burj Khalifára is.

Dubai Frame

A város nemcsak felhőkarcolókban és szórakoztató köpontokban, de gyönyörű mecsetekben is dúskál. Vannak, melyeket csak muszlim hívők, de vannak melyeket más vallásúak is látogathatnak - bizonyos időtartamban. Nagyon látványos a Jumeirah mecset és az Imam Hussein mecset is. Utóbbihoz el is mentünk, de pont akkor értünk oda, amikortól már csak a hívők látogathatták, sajnos az udvarára se tudtunk bemenni.

Imam Hussein mecset

Viszont ami még érdekelt és közel is volt a szállásunkhoz, az a régi városrész. Az óvárost a Creek folyó szeli ketté, északi partján a Deira, míg déli oldalán a Bur Dubai negyed fekszik. Ezek Dubai legszegényebb és legautentikusabb részei, ahol sok bevándorló él. Itt található a legtöbb piac és múzeum. A Creek folyó partján van lehetőség kipróbálni az abrát is, ami a Dubai Creek egyedi fahajója. Egy útra 1 dirham (~ 100ft) az ára, de akár félórára 60 dirhamért (~6000 ft)  vagy egy órára 120 dirham (~12.000 ft) körüli összegért is kibérelhetjük sofőrrel.

A Dubai Creek és a jellegzetes motoros fahajója

A Creek északi partján a Deira negyedben van a híres arany- és fűszerbazár, míg Bur Dubaiban a város legrégebbi épülete az Al Fahidi erőd áll. Ez egyébként jelenleg nem látogatható. Mi a piacok közül végül az Al Seef Heritage soukba jutottunk el, ahol régi stílusú, ámbár felújított környezetben lehet nézelődni, vásárolni, teraszozni.

Al Seef Heritage souk

A hangulat hasonló, mint a bazárokban. Szóval az árusok leszólítgatnak, de nem annyira rámenősek, mint pl. a Deira negyedben. Az alkudozás itt is kötelező és így jó áron lehet kapni ezt-azt. Amúgy itt látható a közösségi médiákból már jól ismert autentikus kinézetű Starbucks is.

A híres Starbucks

A szuveníreket mi főként a Bollywood nevű boltban vásároltuk meg, ahol 4-5 hűtőmágnest/kulcstartót 1000 forint körüli dirhamért árultak. Az üzlet szintén az egyik legszegényebb negyedben, Bur Dubaiban, annak is a még szegényebb részén található, ahol a vendégmunkások is élnek. Itt sok megfizethető terméket árusító boltot és mindenféle ázsiai éttermet is felfedezhetünk. Ez a rész az, amit nem igazán látunk viszont a dubaji nyaralásos képeken.

Ez is Dubai

Ezzel kontrasztban a korábban említett Marinát is megnéztük, bár eredetileg nem oda szerettünk volna menni. Történt az, hogy a bangladeshi sofőrünk egy teljesen más helyre akart vinni minket, mint amit mondtunk és mutattunk. Végül abban maradtunk, hogy vigyen akkor minket a Marinára, mert az volt a legközelebbi számunkra érdekeltnek mondható hely.

A Marina boltokkal, éttermekkel teli közege

Az elegáns lakónegyed és azonbelül fekvő JBR (Jumeirah Beach Residence) is hozza a tőle elvárt dolgokat, szóval tiszta, modern és kulturált környezet vár itt minket. A város leghosszabb mesterséges csatornáját is megtekinthetjük és egy 7 km hosszú tengerparti sétányon andaloghatunk, ami éttermekkel, kávézókkal van tele. Itt van Dubai legjobban felszerelt strandja is a Marina Beach, illetve a közelben találjuk a Pálma-szigetet, azaz a Palm Jumeirah-ot. Aki fentről szeretné megcsodálni ezt az érdekes látványosságot, annak a The view at the Palm-ban van rá módja, ahonnan egyébiránt szabadon, azaz "üvegfalmentesen" láthatunk rá a városra is. Sőt, a sziget történetét bemutató kiállítás is van az épületben. Szintén erre van a világ leghosszabb drótkötélpályája a Xline Zipline, amellyel 170 méteres magasságból 80 km/h sebességgel lehet haladni. A Marinán mi csak sétálgattunk, kisfiunk evett egy gömb fagyit 3500 ft-nyi dirhamért, majd üditőztünk egy teraszos helyen 6000 ft-nyi dirhamért. S ezekből az árakból is lehet látni, hogy nem egy olcsó környék, így nem véletlen, hogy nem itt szálltunk meg. :-)

A Marinán látható felhőkarcolók töredéke

Aki nem a piacokon szeretne vásárolni, annak rengeteg bevásárlóközont áll a rendelkezésére. A már említett Dubai Mall mellett - csak párat említve - a Dubai Marina Mall, a Mall of the Emirates, a Dubai Festival City Mall, és a Dubai Mall Fashion Avenue is várja a vásárlókat. Mi a Mercato Shopping Mall-t néztük meg, de csak az érdekes belső kialakítása miatt. Tudniillik ez egy az olasz reneszánsz stílusú, macskaköves utcákkal és szép terekkel felhúzott bevásárlóközpont. Nem mellesleg nyugodt atmoszféra várt itt minket. A bevásárlóközpontokban egyébként nagy szeretettel használják a klímát, így javaslom, hogy felsővel készüljünk, illetve ugyanez mondható el a taxikra is.

Mercato Shopping Mall

Ami a gasztronómiát illeti, mi ugye a hotelben oldottuk meg az étkezéseket. S bár nem szoktunk félpanziós ellátású szállásokat foglalni, itt nagyon jól jött és megkönnyítette a dolgunkat. Sokféle finomságot és helyi, illetve nemzetközi specialitást is megkóstolhattunk. Ettünk humuszt, ízletes salátákat és húsokat, illetve baklavát is, de a kínálatban voltak a dél-ázsiai konyha remekei is. Amúgy Dubaiban az arab konyha mellett szinte minden nemzetközi konyha étterme, gyorsétterme fellelhető, így mindenki talál magának kedvező étket.

A hotel vacsorakínálatának egy része

Mindent összevetve tartalmasan, de legfőképpen utazással teltek az itt töltött napok. Nem hazudtak, akik azt mondták, hogy Dubai hatalmas és meghökkentő. Valóban sokszor az ember, csak ámul azon, hogy micsoda attrakciók vannak. Nekünk a zöldövezet és a nagy séták hiányoztak, de ezen hiányosságokat tudtuk is előre és ennek ellenére sem bántuk, hogy megnéztük ezt a várost és kíváncsian vártuk, hogy mit tud még mutatni Abu Dhabi, amelyről a következő bejegyzésemben írok.

Remélem tetszett a bejegyzés és újra egy érdekes szegletét mutattam meg a világnak. Ha további utazós tartalmakra vagy kíváncsi, akkor kövesd a blogomat és nézd meg az Instagram, a Facebook illetve TikTok oldalamat is!

Szólj hozzá

utazás közelkelet piac ázsia tenger felhőkarcoló városnézés óváros mecset ramadán utazásgyerekkel utazócsalád családiutazás helyigasztró repülősút