2023. okt 18.

Korfu ősszel

írta: lillaabroad

A görög szigetvilág nagyon sok embernek a kedvence, ami nem véletelen. Napsütés, tengerpart, hangulatos falvak, szirtaki és finom tengeri ételek jellemzik valamennyi görög szigetet. Nehezen is lehetne eldönteni,  hogy melyik a legszebb. Az viszont biztos, hogy a legzöldebb kategória nyertese az albán és görög partvonallal párhuzamosan elhelyezkedő Korfu.

Korfu hiába az egyik legészakibb görög sziget, még októberben is strandolásra alkalmas időjárást nyújt, így az utószezonban olcsóbban és tömegek nélkül fedezhetjük fel a szigetet úgy, hogy közben még fürödhetünk.

Porto Timoni

Mint a legtöbb szigetet, Korfut - vagy ahogy a helyiek hívják Kerkyrát - is autóval célszerű feltérképezni. Aki csak strandolásra vágyik vagy a főváros felfedezésére, annak egyébként nem érdemes autót bérelni. Korfu város környékén is találunk jó pár elbűvölő üdülőhelyet, melyeket busszal is könnyen megközelíthetünk. Mivel mi felfedező típusú utazók vagyunk, autót béreltünk és - amennyire tudtuk - bejártuk a szigetet egy-egy strandolás között. Első szállásunk az északnyugati Sidariban volt, ahol homokos, lassan mélyülő partszakaszokra bukkanhatunk. A sziget ezen része szeles, de ennek ellenére fürödtünk, sőt még napoztunk is. Arra figyeljünk, hogy a szeles idő miatt nagyon könnyen leéghetünk, szóval fokozottan krémezzük magunkat, illetve keressük az árnyékos helyet.

Sidari tengerparti szakasza

Sidari amúgy egy alig 400 fős falu, amelynek a lakossága nyaranta megtöbbszöröződik. A főutcája tele van éttermekkel, bárokkkal és boltokkal. Mondanám, hogy sétálóutca, de az autók elől nincs elzárva. Míg az éttermek egyik oldala az utcára, addig a másik oldalán lévő teraszok a tengerre néznek. Illetve van egy kis park is, melynek szomszédságában egy játszótér és egy szép templom rejtőzik.

Az elmaradhatatlan görög templom Sidariban

Október lévén az egész szigeten érezhető a turisták hiánya, de itt északon pláne nyugodtság figyelhető meg, ami nekünk nagyon tetszett. A legtöbb turista egyértelműen angol, tehát nem meglepő módon láthatunk a faluban angol kocsmákat is. A bárok közül kiemelném a Vintage Bar nevű helyet, ahol minőségi koktélokat fogyaszthatunk és igazán kedves kiszolgálást kapunk. Ami az éttermi árakat jelenti, azt kell mondanom, hogy a hazai éttermi árakhoz hasonló, így pl. egy tál tengeri étel átlagosan 20 euróba került. A szállásokat nagyon jó áron ki lehet fogni, én átlagosan 47 euró/éj áron foglaltam hármunknak, ami szerintem nagyon szuper ár. Mindkét szállásunk apartman volt, kedves tulajdonosokkal, pazar kilátással és jó elhelyezkedéssel.

A szállásunk kertje Sidariban

Sidari leghíresebb látnivalója a Canal d'Amour, azaz magyarul: Szerelmesek csatornája. A természetesen kialakult homokdűnék között található tengeri átjáróhoz pedig tartozik egy legenda is. Állítólag, ha a szerelmesek együtt ússzák át a csatornát, akkor örökre együtt maradnak.

Canal d'Amour környéke

A hely gyönyörű, de nem veszélytelen. Van ugyanis egy olyan része, ahonnan csak a sziklákról beugorva lehet megközelíteni a tengert, s értelemszerűen kijutni is. Illetve pillanatok alatt keletkezhetnek olyan hullámok, melyek ellen nem tudunk nyerni. Ezen a részen sokan lelték már halálukat, köztük egy magyar fiú, Gősi Zoltán is, aki hősi halált halt. Ha itt jársz, akkor emlékezz meg róla Te is.

Gősi Zoltán emlékhelye

Egy másik csodás természeti képződmény Porto Timoni, ami egy bájos kis hegyi falu és Áfionas mellett látható. A falu végéből szuper panoráma nyílik, de egy 10-15 perces túrával olyan kilátóba juthatunk, ahonnan  még inkább ámulatba ejtő képeket készítehetünk - még borult időben is. A lenti strandok egy másik túraútvonalon közelíthetők meg, amihez szintén Áfionas faluba kell menni. A településen vannak fizetős és ingyenes parkolóhelyek is. Aki biztosra akar menni, az jobban jár a fizetőssel. Két órára 4 euró, míg egy napra 5 euró a parkolás díja.

Korfu egyik legkülönlegesebb (dupla) öble

Magán Áfionas falun se siessünk végig, mert szerintem az egyik legtüneményesebb falu Korfun. Fehérre meszelt, zsalugáteres házak, macskaköves járdák és élénken tündöklő virágok jellemzik. A falu némely részén úgy érzi magát az ember, mintha Santorini szigetén lenne.

Áfionas

Ha már hangulatos falvak, akkor nem szabad nem megemlítenem Ano Perithiát, amely a sziget legrégebbi településeinek az egyike és a '60-as években teljesen elhagyatottá vált. Történt ugyanis, hogy a turizmus megjelenésével a kis hegyi falu lakói leköltöztek a tengerpartra és megalapították Néa Perithiát, azaz új Perithiát. Ennek köszönhetően Ano Perithia, magyarul régi Perithia épületei, lakóházai hanyatlásnak indultak, igazi szellemfalu lett.

Ano Perithia

Az elhagyatott falu idővel megint kezdte vonzani az embereket, úgyhogy visszaköltöztek páran és elkezdték rendbe tenni az épületeket. Mi több, már néhány étterem és szállás is üzemel a faluban, igazán egyedi élményt nyújtva.

Ano Perithia egyik takaros étterme

Azért nem kell aggódni, mert jó pár felújítatlan épület van még a faluban, amely sokaknak érdekes. Pl. az iskolába menni itt kifejezetten veszélyes, a padló, illetve a tető is hiányos. Habár a sziget többi része is szerpentines, az Ano Perithiába vezető út kifejezetten kanyargós és olykor rossz az út minősége, ezekre jó, ha felkészülünk.

Központban Régi Perithia iskolája

A sziget közepén, a fővárostól mindössze 10 kilométerre még egy olyan falu is van, amely  az 1900-as évek eleji Korfut idézi. A Danilia Village nem lakott hely, ugyanis filmek forgatási helyszíne. A belépő 10 euró, melyet egy rendkívül elragadó bárban lefogyaszthatunk. A helyszínen az épületek földszinti részén üzletek, míg a bár feletti emeleten egy múzeum működik, melyet érdemes megnézni.

Danilia Village

Korfu déli része is tartogat mesés falvakat. Egy eldugott hegyi út mellett találjuk Chlomost, amely szintén nagyon magával ragadó. Arra készülni kell, hogy nemcsak az ide vezető út, de maga a falu is gazdag szintemelkedésben. Viszont, ha szereted az autentikus, kevésbé ismert helyeket, akkor bátran ajánlom ezt a helyet. Nem fogsz csalódni!

Chlomos

A második szállásunk a fővároshoz közeli Benítsesben volt, amely egy hegyekkel körülvett öbölben fekszik. A 800 lakossal rendelkező falu tengerpartja keskeny, apró kavicsos. Hőérzetre sokkal melegebbnek tűnik az itteni klíma, mert itt nem fúj annyira a szél, mint Sidarinál.

Benítses gyönyörű színekben pompázó vize

A központban nagyon hangulatos éttermeket találunk, melyekben a finom és friss tengeri herkentyűket bátran megkóstolhatjuk. Gyerekeseknek jó hír, hogy egy nagy játszótér is van az éttermek mellett.

A görög tavernáknak párja nincs

Sőt van egy nagyon jó gyorsétkezde is, ahol a sziget legfinomabb gyrosát ettük. Nemcsak isteni finom és laktató, de az éttermi árak töredéke. Ráadásul biztos sok hazafi kóstolta már, mert az angol mellett magyarul van kiírva a kínálat és a kiszolgáló is tudott pár szót magyarul. Mondjuk ezt a sziget több részén, de főként Benítses környékén tapasztaltuk.

Benítses isteni finom gyrosa

Benítsestől mindössze 20-30 perc autókázásssal a sziget túloldalára juthatunk, ahol tágas, homokos partszakaszok lelhetők fel. Mi a Chalikounas strand környékét látogattuk meg, ami nekünk a legjobb partnak bizonyult a szigeten. A helyszínen volt egy bár, illetve lehetett napágyat és napernyőt bérelni is. Utóbbiakért 10 eurót fizetttünk, ami egész napra számolva teljesen jó ár. A saját pohártartós asztal és kuka miatt pláne.

A sziget délnyugati oldala

A strand másik odalán egyébként egy tó (Lake Korission) fekszik, ami a sziget legnagyobb és legjelentősebb Natura 2000 védett vizes élőhelye. Több, mint 126 madárfajt fedeztek fel itt, köztük flamingókat is, melyeket a szerencsések az őszi és téli hónapokban meg is csodáhatnak. Mi most sajnos nem láttuk őket, de nem búslakodtunk, mert így is nagyon jól éreztük magunkat.

Korfu legjelentősebb tava

Aki Korfura látogat, az nagy valószínűséggel látni fogja a fővárost, Kerkyrát is. Ha nem is terveznéd, én mindenképp ajánlom a meglátogatását. A 100 ezer fős sziget 40 %-a Kerkyrában lakik, tehát a közlekedés és a parkolás izgalmas, de cserébe egy szép és elegáns várost kapunk. Mi a 6-os busszal jutottunk el Benítsesből a fővárosba. S mivel tudtam, hogy többet buszozunk aznap, napijegyet vettem, fejenként 5 euróért.

Korfu városa ragyogó

Korfu óvárosa és erődítményei is mind Unesco Világörökségek. Továbbá, ha az egyik erődtől a másikig elsétálunk akkor kb. minden látnivalót útbaejtünk. Mi is így fedeztük fel az óvárost, bár a saját stílusunkban. Ennek értelmében az új erőd helyet a szomszédos piacot néztük meg, míg a régi erőd helyett a közelében lévő játszótéren voltunk.

A régi erőd közelében egy remek játszótér található

A piacnál felfedeztünk egy nagyon kellemes atmoszférájú kávézót, ahol az italaink mellé egy tartalmas, ragus ételt kaptunk ajándékba. A görög vendégszeretet tényleg határtalan, gyakorta kaptunk nassolnivalót vagy desszertet is a fogásaink mellé.

Egy tál finom ingyenes étel

Korfu óvárosában egyébiránt úgy érezheti magát az ember, mintha egy olasz kisvárosban sétálgatna, ami a velencei uralomnak köszönhető. S, mivel stratégiailag Korfu mindig fontos helyen helyezkedett el, volt francia, de még angol uralom alatt is, melyek hatásaik szintén érződnek a városképen.

Olasz hangulat a fővárosban

A Spianada tér a város legnagyobb tere, mely színes virágokkal, éttermekkel, kávézókkal és múzeumokkal van szegélyezve. A tér északi oldalán álló - oszlopokkal teli Szent Mihály és György palotája nemcsak kívülről, de állítólag belülről is érdekes, az Ázsia múzeumnak ad otthont.

Szent Mihály és György palotája

Korfu városban mintegy 40 ortodox templom figyelhető meg, melyek közül a leginkább feltűnő és népszerű a Szent Spiridon templom, amely Korfu védőszentjének hamvait őrzi. A vallásos görögök zarándokhelye és évente négy alkalommal pedig látványos körmenettel is tisztelegnek előtte. A templomba ingyen bemehetünk, de a fényképezés  nem engedélyezett.

Háttérben a Spirydon templom

A város a kulturális látnivalói mellett a tavernáiról is híres, ugyanis itt van a legtöbb és állítólag legjobb taverna a szigeten. Mi most a legfinomabb gyrost kóstoltuk meg a városban, ami elvileg a Pitta pappou gyrosa. Tényleg nagyon finom volt és sokféle változat közül választhattunk. Személy szerint a benítsesi kis talponálló szószósabb gyrosa jobban bejött, de kinek mi. S, ha már kulturálódtunk, ettünk, ittunk és sétáltunk, akkor jöhet a vásárlás. Az óvárosban éppúgy megtaláljuk a drágább üzleteket, mint az olcsóbb árusokat.

Korfu városban mindent is vásárolhatunk

A beszámoló végére hagytam a számomra legszuperebb helyet Korfun, ahová háromszor is elmentünk az egy hét alatt. Kanoni a főváros mellett fekszik és a legnagyobb látványossága a Vlacherna kolostor, ahol számos éttermet találunk, ráadásul még hajókázási lehetőségünk is akad.

Vlacherna kolostor

A kolostor az elhelyezkedése miatt igazán különleges, ugyanis a repülőtér mellett fekszik. Eszerint közvetlen közelről csodálhatjuk meg a repülő gépmadrak le- és felszállását, amely igazán libabőrös élményt nyújt. A bátrabbak a hídra is felmehetnek, ahol jól helyezkedve a repülőgépek pont felettünk szállnak le. Amikor közeledik egy gép, olyan érzése lehet az embernek, mintha a nagy monstrum neki akarna menni.

Bakancslistás élmény

Összegezve Korfu nekem egy igazán kellemes meglepetés lett. Szuper strandjai, csodás látnivalói és finom ételei is rabul ejtettek. S bár nem először jártam Görögországban, de úgy érzem nem is utoljára.

Remélem tetszett a bejegyzés és újra egy érdekes szegletét mutattam meg a világnak. Ha további utazós tartalmakra vagy kíváncsi, akkor kövesd a blogomat és nézd meg az Instagram, a Facebook illetve TikTok oldalamat is!

Szólj hozzá

utazás piac görögország európa étterem templom nyaralás tenger mediterrán főváros tengeriherkentyű wizzair unesco falusiélet utazásgyerekkel utazócsalád családiutazás lillaabroad helyigasztró repülősút