2023. máj 27.

Nepál csodás hegyvidéki falvai

írta: lillaabroad
Nepál csodás hegyvidéki falvai

Bandipur és Ramkot

Nepálban nem nehéz hegyvidéki falut találni, mivelhogy az ország területének mindössze 17%-át alkotja síkság. Az egészen magas 8000 méteres hegyek mellett találunk 1000-4000 méter magas körüli hegyvidékeket is, melyeket könnyebben megközelíthetünk. 

Bár ahogy az előző bejegyzésemben már írtam, én nem a hegyek, így a hegymászás céljából jöttem az országba. Viszont szerettem volna látni, hogy a hegyvidéki falvakban hogyan és milyen körülmények között élnek az emberek. Így kézenfekvő megoldás volt, hogy egy alacsonyabb hegyvidéket céloztam meg Kathmanduból.  

 img_2560.JPG

Varázslatos Bandipur

Bevallom Kathmandut nem sajnáltam elhagyni még úgyse, hogy tudtam, nem túl biztonságos és meglehetősen hosszú buszos utazás vár rám. A nepáli utak állapotát, ha egyszóval kéne jellemeznem, akkor azt mondanám, hogy szörnyű. Az sokat elmond róluk, hogy szó szerint visszasírtam a békés megyei utakat. A 130 kilométeres távot 6 óra alatt sikerült teljesíteni. A hegyek szép látványa mellett a szegénység, elmaradottság lépten-nyomon arcon csapott. Még el sem hagytuk Kathmandut, mikor egy nyomortelepre lettem figyelmes, ahol anyaként borzasztó volt látni azt, hogy gyerekek a szemétdombok között, sátrakban nőnek fel.  A víz, a gáz, a villany vagy a ház teljes hiányát látva hálás voltam az életemért és azért, hogy nekem nem ilyen körülmények között kell felnevelnem a gyermekemet.

img_1645.JPG

Kathmandu külvárosa

A rossz utak mellett, ami még nekünk európaiaknak elég nagy kihívás, az a pottyantós wc. Ez vidéken alap, így az a ritka, mikor hagyományos wc csészével találkozunk. A buszos utam végét egyébként Dumre jelentette, ahol rajtam kívül, csak a mellettem ülő nepáli férfi szállt le. A busz célállomása ugyanis Pokhara volt, ahová minden más utas tartott. Néztek is nagyokat a leszállásomkor, hogy mit akarok én ezen a kicsit sem bizalomgerjesztő helyen csinálni.

img_1702.JPG

Dumrében a főút is földút 

Sokat nem maradtam Dumrében, hiszen ahogy leszálltam a buszról, átpattantam egy várakozó taxiba, aki egy félórás szerpentines kocsikázás után Bandipurba repített. A buszos út után már meg se kottyant a korlát nélküli kanyargós útszakasz. S bár a szürke fellegek sorakoztak az égen, még így is csodás volt az első találkozásom Bandipurral. 

 img_1940.JPG

Bandipurt csodás hegyek veszik körül

Bandipurban két napot töltöttem, ami tökéletesen elég volt arra, hogy a falut és a környékét felfedezzem. Így nyugodtan tudtam nézelődni a kis településen, megkóstoltam a helyi fogásokat, illetve a helyi rizspálinkát is, amiből rögtön két decit hoztak. 

 img_1762.JPG

A nepali khaja set és a rakshi (rizspálinka)

Annak ellenére, hogy Bandipur egy falu, a környező kisebb településekből több száz gyerek jár az iskolájába. S bár Nepál sosem volt (angol) gyarmat, az iskolákban mégis az angolt tanulják, melyet a lakosság jól is beszél. Számomra meglepő volt, hogy az idősebbekkel is lehetett angolul kommunikálni. A franciát beszélők is jól járnak Nepálban, ugyanis a sok francia turistának köszönhetően, jó páran beszélik a francia nyelvet is. Amúgy a nepáli iskolásoknak egyenruhájuk van, ami szintén Angliára emlékeztethet minket. Jóllehet az egyenruha a társadalmi különbségeket hivatott csökkenti, a cipőknél lehetett látni ki az, akinek nem telik saját cipőre. Nem egy kisfiút láttam 3-4 számmal nagyobb cipőt hordani, ami  őket - látszólag - cseppet sem zavarta.

 img_2718.JPG

Iskolába igyekvő gyerekek

A vendéglátóhelyek száma meglehetősen sok Bandipurban, így éttermek és kocsmák is akadnak szép számmal a faluban. Élemiszerboltok, szuvenírboltok, de még ATM-k is vannak. Természetesen minden üzletet, vendéglátóhelyet és szállást is a helyi lakosok üzemeltetnek, ami még inkább hangulatosabbá teszi ezt a kis települést. S mivel szeretem a helyieket támogatni, ezért tetszett, hogy minden étkezésemmel vagy vásárlásommal tényleg őket támogattam. 

img_2711.JPG

Helyi szuvenírbolt

A falut körülvevő hegyeknek köszönhetően a környéken csodálatos helyeken, rizsteraszos panorámában lehet túrázni. Máskülönben turistákkal is alig-alig találkozhatunk, ugyanis itt még úgysincs tömegturizmus, mint Kathmanduban. Látnivalók pedig akadnak, itt van pl. a Mini Great Wall, azaz a Kínai Nagy Fal mini változata, melyet én is megmásztam. Erről a hasonlóságról egyébiránt a kaukázusi Machu Picchu jutott eszembe, amit tavaly hódítottam meg. 

img_2254_1.JPG

Mini Great Wall

A fal vonalán végigmenve, a hegy tetején még egy szentély is van, aminek közelében most egy idős, feltehetőleg remete bácsi sepregetett. Már ez magában is olyan érdekes volt, de a helyszínen gyújott füstölőknek köszönhetően az illatok is "nepáliak" voltak. Tudniillik a füstölők használata nagyon jellemző az országra. Nemcsak a templomoknál, de a vendéglátóhelyeken vagy a boltokban is füstölőznek. Mondanom sem kell, hogy onnan fentről a kilátás is lélegzetelállító volt, bár ez az egész túraútvonalra elmondható.

img_2347.JPG

Délkelet-Ázsiát idéző rizsteraszok

Egy másik kihagyhatatlan program volt Ramkot falujának meglátogatása, ahová szintén túrázva is el lehet jutni.  Én a reggeli mászásom után nem vállaltam be egy újabb túrát, így inkább fizettem egy terepjáró tulajdonosnak, hogy szállítson el a helyszínre. Mellesleg azt mondták, hogy gyalog egy óra alatt Ramkotba lehet érni Bandiurból. Látva a viszonyokat, én biztos, hogy nem egy óra alatt tettem volna meg és kétlem, hogy a visszaútra túl sok erőm maradt volna. Szóval örültem, hogy elvetettem azt a gondolatot, hogy a reggeli kirándulásom után még jó pár órát túrázzak a melegben.

img_2449.JPG

A magarok lakta Ramkot 

Ramkotban amúgy az a magar törzs lakik, akikhez egyesek szerint nekünk, magyaroknak is közünk van. Hogy ez az állítás igaz-e vagy csak véletlen a nevünk hasonlósága azt nem tudom, de mindenesetre hatalmas megtiszteltetés volt itt lenni és bepillantást nyerni a lakosok életébe. 

 img_2487.JPG

Hatalmas élmény volt itt lenni

A Bandipurban töltött két nap nagyon feltöltött és életreszóló élményeket adott. A nehézkes idejutás ellenére is bátran állíthatom, hogy megérte meglátogatni Nepálnak ezt a részét is. A kalandjaim azonban nem értek még véget, innen egy olyan fantasztikus helyre utaztam, ahol többek között elefántokkal reggelizhettem. Erről a következő bejegyzésemben írok.

 Remélem tetszett a bejegyzés és újra egy érdekes szegletét mutattam meg a világnak. Ha további utazós tartalmakra vagy kíváncsi, akkor kövesd a blogomat és nézd meg az Instagram, a Facebook illetve TikTok oldalamat is!

Szólj hozzá

utazás ázsia étterem templom gasztronómia közép-ázsia vidék nepál hegység falusiélet kultúrsokk vidékiélet utazóanya buszosutazás lillaabroad lillaabroad blog hu tags utazasaim utazásgyereknélkül utazásegyedül hegyifalu