2023. már 01.

Holtszezon a francia Riviérán

írta: lillaabroad

Nizza és ami három napba belefér

A legtöbb látogató nyáron érkezik a francia Riviérára, de bebizonyítom, hogy télen éppolyan érdemes meglátogatni. Sőt, nemhogy olcsóbb ilyenkor a térségbe utazni, de a nyáron tapasztalható turista dömpinget is elkerüljük és az otthoni szürke idő helyett, igazi napos, tavaszias időbe csöppenhetünk az év eleji hónapokban is.

Egy dél-franciaországi utazás során ráadásul nemcsak mesés tengerparti városokat és provence stílusú falvakat, hanem a világ második legkisebb államát is megnézhetjük. Már, ha a francia Riviéra városai közül Nizzát választjuk szálláshelynek, ahonnan nyugati és keleti irányba is könnyen mozoghatunk.

A híresen szép Azúr-part

A francia Riviéra vagy másnéven Azúr-part a Marseille-től Mentonig terjedő kb. 120 kilométer hosszúságú szakasz, amely Provence-Alpes-Côte d’Azur régióban található. A Riviéra legnagyobb városa Nizza, melyet a francia Riviéra fővárosaként is emlegetnek.

Odajutás

Magyarországról a legkönnyebb, így a leggyorsabb módja annak, hogy Nizzába jussunk, ha veszünk egy repülőjegyet. S, ahogy a felvezetőben ezt említettem, a téli időszakban jóval olcsóbban is tudunk repülőjegyet vásárolni Nizzába. Én kevesebb, mint 15.000 ft/darab áron vettem meg az oda-vissza repülőjegyeinket, budapesti indulással. Valószínűleg jó időben is vettem őket, mert egyébként eléggé tele volt a gép.

Közlekedés

Ami a legjobban meglepett és tetszett a francia Riviérán, az a tömegközlekedés. Ezt már a repülőtérről való bejutás során is tapasztaltuk, ugyanis a 2-es villamossal fejenként mindössze 1,5 euróért kb. 30 perc alatt értünk el a belvárosba, ahonnan pár perces sétát követően a szállásunknál is voltunk. Szóval Nizzában nemcsak könnyen jutottunk el a központba, de kedvező áron is. Ez azért is érdekes, mert más országokban a reptéri busz-, villamos- és metrójáratok szinte mindig drágábbak, illetve ha nem drága, akkor nehézkes a közlekedés. A 1,5 eurós vonaljegy amúgy a buszoknál is játszik, sőt a Nizzán kívüli buszos közlekedésnél is. Aki sokat villamosozik vagy buszozik a városban, annak érdemes multijegyet venni, mely 10 euróba kerül és 10-szer utazhatunk vele. Ráadásul ezt a jegytípust egyszerre több személy is használhatja. A vonatközlekedés bár drágább, mi a távolabbi céloknál (Menton, Monaco) ezt alkalmaztuk. Ezáltal volt lehetőségünk egy napon több helyszínt is felkeresni. A villamos- és vonatjegyeket automatákból, míg a buszjegyeket a sofőrnél is megvásárolhatjuk. A bliccelést egyébiránt nem ajánlom, mert igen borsos árat fizethetünk érte. A menetjegyeket nem elég megvenni, érvényesíteni is kell, mivel ennek elmulasztása is magas pénzbüntetést von maga után.

Látnivalók

Nizzában találjuk a világ egyik legszebb parti sétányát, amely majdcsak 8 kilométer hosszú. A Promenade des Anglais, magyarul Angol sétány rengeteg étteremmel, bárral és számos látnivalóval várja a turistákat. Na meg persze a híresen szép, kavicsos tengerpartjával, mely nyaranta hemzseg a strandolóktól.

Nizza ikonikus partszakasza

A sétányon lévő vendéglátóhelyek elé helyezett étlapokat javaslom átböngészni, mielőtt helyet foglalunk, mert némely helyen igen magas árak vannak. A több, mint 200 éve épített sétányon látható többek között Nizza leghíresebb szállodája, a Negresco, a közösségi médiából ismert "I love Nizza" felirat és a new yorki Szabadság-szobor kicsinyített mása is.

A híres Negresco szálloda

A sétányról a legjobb képet a Colline du Châteauról, azaz a Kastélydombról készíthetjük. Naplementekor látogattuk meg a helyet, amely remek időzítés volt. A dombon egykoron erőd állt, ma parkként funkcionál, így a kilátóteraszok mellett játszótereket, piknikező helyeket és egy gyönyörű vízesést is láthatunk. A hegyre egy ingyenes lifttel is feljuthatunk, de pechünkre most nem működött, ezáltal a fárasztó nap után még várt ránk egy jó kis lépcsőzés. Cserébe végig gyönyörű panorámában volt részünk.

A Colline du Château-ra menet

A sétányról olyan figyelemfelkeltő helyekre is bukkanhatunk, mint a Puces de Nice, amely egy igényesen kialakított bolhapiac. Aki a hagyományosabb piacra vágyik, annak pedig ott a Cours Saleya, ahol éppúgy találunk gyümölcsöt és zöldséget, mint tenger gyümölcseit, virágot vagy bizsut.

A bolhapiac Nizzában sem hiányozhat

A sétányon rendezik meg a nizzai karnevált is, amelyen mi is részt vettünk, eről ITT írtam. A karnevál másik helyszíne még a Place Massena, ami Nizza főtere és nem mellesleg a karácsonyi vásárnak is otthont ad. A teret körülvevő házak, árkádok és hét ülő szobor különleges hangulatot adnak a helynek. A tér este is érdekes, mikor a szobrok a különböző színű villogó világításaikkal "beszélgetnek" egymással.

A Masséna tér esti fényekben

A Masséna tér mellett található Nizza legbájosabb része, a Vieux Nice vagy ahogy a helyiek hívják Babazouk. Az olaszos hangulatú óvárosban akár egy egész napot is eltölthetünk. Színes épületek, szemrevaló üzletek és hangulatos éttermek, bárok, fagylaltozók jellemzik a sikátoros, szűk utcácskákat. Az enyhe télnek köszönhetően még ilyenkor is megkóstolhatjuk a mennyei fagyikat. A leghíresebb Fenocchio fagyija, amit rögtön kiszúrhatsz a hosszú sornak köszönhetően. Aki inkább a sós nasikat kedveli, annak pedig a soccát érdemes kipróbálni, ami egy csicseriborsó lepény. Nagyon finom és a gluténérzékenyek is fogyaszthatják.

Nizza bűbájos óvárosa

Ahogy az utazásaink során minden helyen, Nizzában is nagyon sokat sétáltunk. Ennek köszönhetően olykor olyan helyekre is rábukkanunk, amelyek nem a turisták által látogatottak. S azt kell mondanom, hogy Nizzában sok szép épületet találni az óvároson kívül is.

Lakóházak Nizzában

A francia Riviérán a francia, illetve az olasz mellett sok alkalommal hallottunk orosz szavakat is. Nemcsak napjainkban, de régebben is előszeretettel látogatták az oroszok Nizzát és környékét. Ennek ékes bizonyítéka a Cathédrale Saint-Nicolas, amely a legnagyobb Oroszországon kívüli ortodox székesegyház.

A csodálatos Saint-Nicolas katedrális

Mi kisgyerekkel nem múzeumoztunk, de aki szeretne, annak számos múzeum áll rendelkezésre a városban. Nagyon híres az olajfákkal körülvett Chagall Múzeum, ahol az orosz-zsidó származású festő Marc Chagall (1887-1985) műveit csodálhatjuk meg, köztük 17 bibliai témájú alkotását. Illetve a Cimiel dombon található Matisse Múzeumot is sokan kedvelik, ahol szintén festményeket tekinthetünk meg.

Nizzán kívül

Nizza környékén számos varázslatos várost és falut találunk. Mi a háromnapos ott-tartózkodásunk alatt a Nizzától keletre lévő térséget fedeztük fel, melynek keretében négy helyre is eljutottunk. Az egyik általunk látogatott település volt a varázslatos Éze. A Nizzától 12 kilométerre fekvő Éze busszal elérhető, sőt ajánlatos is azzal utazni. A busz nemcsak olcsó - ugyanis a helyi közlekedéshez hasonlóan 1,5 euró/fő áron igénybevehető, de a látnivalókhoz közel áll meg. A vonat ezzel szemben a tengertpart vonalán jár, ezért aki azzal közelíti meg a falut, arra vár egy combos séta felfelé. Éze village ugyanis a Cot d'Azur sziklákon fekvő csodás falvainak egyike.

Az elbűvölő Éze village

Itt tapasztaltuk meg elsőként azt, hogy milyen jó is, időben érkezni. Ézeben a buszról ugyanis reggel fél kilenckor szálltunk le és rajtunk kívül alig voltak a mesébe illő utácskákban, ezért elég nyugisan tudtunk felfedezni, fotózkodni. Még a falu botanikus kertjéhez is nyitásra érkeztünk, amelyet holtszezonban kedvezményes áron (4 euró/fő) látogathattunk meg. A főszezonban a belépés 6 euró/fő. Jó hír viszont, hogy a 12 év alatti gyerekekeknek a belépés ingyenes. S bár a botanikus kerteket főként a növények miatt látogatjuk, garantálom, hogy Éze botanikus kertje azoknak is tetszeni fog, akik nincsenek odáig a növényekért. A lépcsőzetes botanikus kertből a kilátás szenzációs, bármerre is nézünk.

Éze pompázatos botanikus kertje

Éze felfedezése után még volt időnk a buszindulásig, így egy teraszon ücsörögve és az italunkat szürcsölgetve figyeltük az átmenő forgalmat és az egyre több és több turistát, akik épp arra készültek, hogy nyakukba vegyék a tipikus provence falut, ami ekkorra már kicsit sem volt üres.

Éze-be minél korábban érdemes jönni

Közvetlen Nizza szomszédságában találjuk az idilli Villefranche-sur-Mert. A 1,5 eurós buszjegy ide is érvényes, ennélfogva meglehetősen olcsón átruccanhatunk ide is. A busznak egyetlen hátránya, hogy a magasban tesz le, ezért ahhoz, hogy a kikötőbe, illetve a bűbájos óvárosba jussunk, elég nagy szintkülönbségeket le kell küzdenünk. Mondjuk szerencsésebb lefelé lépcsőzni, ahogy mi is tettük. Ennek okán ajánlatos, hogy Villefranche-sur-Merbe busszal, vissza Nizzába némileg drágábban, de kényelmesebben vonattal menni.

Villefranche-sur-Mer kikötője

A hazautazás előtti délelőtt látogattunk el ebbe a szuper kikötővárosba, ami a lehető legjobb döntés volt a búcsúzásra. A kikötő egyik eldugott szegletében, legkevésbé sem nívós helyen, már-már kocsmahangulattal és a helyiekkel ücsörögtünk a parton, ami nekem az egyik legkellemesebb pillanata volt a kinttartózkodásunknak. Még úgyis, hogy egy pohár nem túl minőségi bor itt sem volt kevesebb 4 eurónál. Ellenben a lábunk előtt lévő tenger és a rajta ringatozó hajók látványa felbecsülhetetlen érzés volt. S akkor még nem is tudtuk, hogy nem sokkal arrébb milyen hangulatos óváros vár ránk. Ennek megörülve és a helynek bizalmat szavazva, az ebédünket is a villefranche-sur-Mer-i óváros egyik nagy teraszos éttermében fogyasztottuk el. A nizzai karnevál, mentoni citromfesztivál és monacói futóverseny után pedig itt is sikerült belebotlani egy rendezvénybe, amely a Combat Naval Fleuri nevet viseli. Pont időben, a tömeg előtt sikerült elhagynunk a helyszínt, ahonnan a virágokkal díszített hajók indultak.

Villefranche-sur-Mer óvárosa elragadó

A francia Riviéra legkeletebbi települése Menton, amely sokak nagy kedvence. Róla és a híres fesztiváljáról bővebben írtam már itt. Nizzából ide is eljuthatunk olcsón busszal, de ez meglehetősen sok időt vesz igénybe ( kb. 1,5 óra), ezáltal javaslom inkább a vonat használatát, amely kb. félóra alatt megteszi a távot. Mindenesetre, akár vonattal, akár busszal utazunk Menton irányába, a menetirány szerinti jobb oldalon foglaljunk helyet a szép panoráma miatt. Értelemszerűen Nizzába visszafele a bal oldal nyerő. A vonatot mellesleg a helyiek is előszeretettel használják, ily módon gyorsan és kényelmesen elérik pl. a monacói munkahelyüket is.

Imádnivaló Menton

Mentonnal egy napon néztük meg Monacót is, amely számos érdekességet tudhat magának, s melyekről a következő bejegyzésemben írok.

Remélem tetszett a bejegyzés és újra egy érdekes szegletét mutattam meg a világnak. Ha további utazós tartalmakra vagy kíváncsi, akkor kövesd a blogomat és nézd meg az Instagram, a Facebook illetve TikTok oldalamat is!

Szólj hozzá

utazás fesztivál franciaország európa kocsma templom tenger mediterrán szikla wizzair bolhapiac óváros nizza ortodoxtemplom botanikuskert utazásgyerekkel franciariviéra utazócsalád lillaabroad repülősút