2023. nov 16.

Novemberi Dublin

írta: lillaabroad

Avagy gyerekkel mi fér bele egy hosszú hétvégébe

Az ír fővárost amilyen borongós időjárás, olyan színes és hangulatos belváros jellemzi. Nem beszélve a messze földön híres ír kocsmákról, melyekből szép számmal akad Dublinban.

Bár a mediterrán városokhoz képest - az időjárás miatt - enyhe hátránnyal indul Dublin, de a kulturális látnivalók és a hangulat mindezt kárpótolják. Ráadásul Dublin Nyugat-Írországhoz képest jóval szárazabb, így akár ősszel is kifoghatunk kevésbé esős napot és még gyerekkel is szuper élményeket szerezhetünk.

The Temple Bar

Pár hasznos információ

Írország az Európai Unió tagja és pénzneme az euró, azonban nem képezi részét a Schengeni egyezménynek. Mindez azt jelenti, hogy érvényes személyigazolvánnyal is beléphetünk az országba, de ezt külön ellenőrzik a repülőtéren. Hazafelé leszálláskor lehet ez kicsit bosszantó, ha több gép utasával egyszerre érünk az ellenőrzésre.

Dublinba közvetlenül a két ír légitársaság (Ryanair, Aer Lingus) menetrendszerinti járataival juthatunk el Budapestről. A repülőtér mintegy 10 kilométerre található Dublintól, melyet taxival és busszal is megközelíthetünk. Utóbbiból van helyijáratos, illetve reptéri transzferbuszok (Aircoach, Airlink) is, melyek a hoteleknél állnak meg. Mi az olcsóbb helyijáratos buszt (16-os számú) választottuk, amely 1 óra alatt ért be a központba. Amúgy gépkocsival is minimum félóra ez a rövid táv. A városban metró sajnos nincs, de van villamos, ami Luas néven ismert és a két vonala (piros, zöld) köti össze a városközpontot Dublin külvárosi részeivel. Fontos tudni, hogy a buszsofőröknél csak készpénzzel tudunk jegyet vásárolni! Ha többet használjuk a tömegközlekedési eszközöket (pl. külvárosban szállunk meg), akkor érdemes Leap visitor card-ot venni, amellyel sokan jobban jövünk ki anyagilag. Ezt a kártyát a helyi buszokon, villamosokon és még a DART-on (HÉV-hez hasonló) is használhatjuk. További információkat a kártyáról a hivatalos oldalon olvashatsz.

A szállás Dublinban nagyon drága, szóval ajánlom a külvárosi részeken keresgélj, főként azon a részen, ahol a LUAS is jár. Én Leopardstownban, az üzleti negyedben találtam egy jó szállást, amely negyedannyi áron volt, mint a belvárosban és még reggelit is kaptunk. A környék biztonságos és egyébként félóra villamosútra van a központtól.

Dublin üzleti negyedében szálltunk meg

Látnivalók

A főbb nevezetességek a belvárosban vannak, de akad egy-két látnivaló (pl. Phoenix Park, National Botanic Gardens, Drimnagh Castle) melyekhez már a tömegközlekedés szükséges. Mondjuk mi közelebbi helyeknél is használtuk, mert így több minden belefért a 2,5 napba. A szokásos dublini látnivalók helyett főként a város hangulatát próbáltuk átvenni, tehát olyan helyeket néztünk meg, amelyek nem feltétlen szerepelnek az útikönyvekben, de gyerekkel is izgalmas lehet.

Színes Dublin

Mondjuk a Temple Bar negyedet mi sem hagytuk ki. A Liffey-folyó déli partjánál elterülő városrészben találunk éttermeket, üzleteket, középkori utcákat, graffitivel díszített falakat, piacot is a kocsmákon kívül.

Temple Bar negyed

A szintén Temple Bar nevet viselő kocsma sem maradhatott ki. Egyébiránt nemcsak a negyed, hanem egész Dublin leghíresesbb kocsmája. Nem árulok el titkot, hogy igen felkapott vendéglátó egység. Pont ezért először nyitás előtt néztük meg - kívülről - a magunk nyugodtságában. Később visszamentünk és nyitás után már a tömeggel együtt élveztük a hangulatot és az italokat.

Az elmaradhatatlan Guinness sör a Temple Barban

Bár nem szeretem a túlturistás látványosságokat, mégis a The Temple Barnak van egy nagyon jó hangulata. Egész nap szól az élőzene és a dekoráció is parádés. Nem mellesleg a híres Guinness sör mellett 400 fajta whiskey várja, hogy megkóstolják. Aki nemcsak inni szeretné az ír sört, annak lehetősége van a Guinness sörgyárban is barangolni. Illetve, akik a whiskyket preferálják, azok több lepárlóüzembe is bemehetnek  (Pl. Jameson, Telling vagy Roe & Co). Sőt, a belvárosban az Irish Whiskey Museum is várja a látogatókat.

Mi a különbség a whisky és a whiskey között?

Hosszasan lehetne taglalni, de a lényegi különbség az, hogy míg a whisky kategóriába a skót és a kanadai gabonapárlatok tartoznak, addig whiskey felirattal az amerikai és ír italokat láthatják el. Tehát Írországban minden bizonnyal a whiskey felirattal fogunk találkozni.

Mi a gyárlátogatások és whiskey múzeum helyett a kocsmák világában vesztünk el. Bár voltunk elegánsabb bárban is, az igazi kezdvenceink a hamisítatlan tradicionális ír kocsmák voltak.

Az ír kocsmákban mindenki talál érdekes dolgot

S bár a trendi vonal felé hajaz, mégis elég egyedi a The Church Cafe, ami - ahogy a neve is jelzi - igazi "templomkocsma". Direkt nem kávézót írtam, mert ahogy minden más helyen, itt is a sör fogyott a legjobban. Az épület a '60-as évekig valóban templomként funkcionált. Majd jó ideig üresen állt és egyre inkább leromlott az állaga, mígnem a '90-es évek végén megvásárolták, felújították és bárként nyitották meg. A mai formájában és néven 2007 óta működik. A gyerekeseknek megsúgom, hogy a közelben van egy szuper játékbolt (FAO Schwarz néven), ahol a rengeteg termék mellett egy óriás lábzongorát is kipróbálhatnak az apróságok.

A dublini templomkocsma

Innen nem messze található Dublin legmagasabb szobra a The Spire, amely sokáig a világ legmagasabb szobraként szerepelt. S nem mellesleg Európa legszélesebb  utcáján, az O'Conell streeten áll. Az alakja egy tűt formáz és a hatvanas években felrobbantott Nelson emlékoszlop helyére épült. A 120 méter magas szobrot még több, mint 10.000 apró izzóval is feldobták, így a sötétben is könnyen észrevehető.

A szédületes magasságú Spire

A szobortól délre haladva egy újabb különlegességel találkozhatunk, a Liffey folyó felett átívelő négyzet alakú O'Conell híddal. Bár igazából nem négyzet alakú, mivel valójában szélesebb, mint amilyen hosszú. Egyébként a Liffey folyó korábban nemcsak térben, de gazdaságilag is ketté választotta Dublint. Míg északon éltek a szegényebb, addig délen a tehetősebbek emberek éltek. Ez a különbség ma már kevésbé van jelen, de az tény, hogy az északi részen olcsóbban tudunk enni és inni is. Ennek egyik oka, hogy itt számos ázsiai street food árus van jelen.

Dublint a Liffey folyó választja ketté

Rátérve a kulturális nevezetességekre, az egyik legfőbb látnivaló a városban a Trinity College. Írország legrégebbi egyetemét 1592-ben alapította Erzsébet királynő és olyan híres hallgatók jártak ide, mint pl. Oscar Wilde vagy Jonathan Swift. Az egyetem egyik épületében található Írország legnagyobb könyvtára az Old Library, amely a Book of Kellsnek ad otthont. A IX.század elején készült Kellsi kódex az ír nemzeti örökség egyik legjelentősebb nyelvi emléke és a korai könyvfestészet legkiemelkedőbb darabja. Érdekességképen írom, hogy 2013. márciusától a 680 oldalas kódex már online is böngészhető. Aki mégis személyesen szeretné látni, annak a belépő 19 euró.

Trinity College

Mi inkább egy kisebb, kevésbé ismert könyvtárt néztünk meg, amely a Marsh's Library nevet viseli és a város legrégebbi közkönyvtáraként tartják számon. Az 1707-es nyitása óta nemcsak folyamatosan üzemelt, de állítólag a könyvei a mai napig az eredeti helyükön vannak.

Marsh's Library

Mondhatom igazán nagyszerű élmény a több száz éves irodalmi alkotások közelében lenni. Ráadásul a gyerekekre gondolva még Lego figurákat is elrejtettek a művek között, melyeket megkeresni igazán izgalmas és szórakoztató program. Szerintem ez zseniális húzása a könyvtárnak!

Lego figurák a könyvek között

A könyvtár amúgy a Szent Patrik-székesegyház mellett áll és lehetőségünk van kombinált jegyet vásárolni, így 12 euróért nézhetjük meg mindkét helyszínt! A székesegyház gyönyörű és a legenda szerint Szent Patrik abban a kútban keresztelte meg a hívőket, amely a katedrális mai helyén volt egykoron. A székesegyház mellett találunk egy szép parkot is, ahonnan csodás kilátás nyílik az egész épületre.

Szent-Patrik székesegyház

Máskülönben ez sem volt unalmas gyerekkel sem, mert egyrészt már érkezéskor kaptunk színezőt és zsírkrétákat, másrészt elkészíthettük a saját grafitkrétás rajzunkat is. Utóbbi mellesleg a felnőtteknek is izgalmas program. Sőt, a székesegyházban még egy szuvenírbolt is van sok-sok termékkel. Ami pedig már a belépéskor meglepett, hogy magyar nyelvű ismertető is van.

Szórakoztató programok a katedrálisban

A belvárosban járva nehéz megkerülni Dublin legnépszerűbb és legdrágább bevásárlóutcáját. A Grafton Street arról híres, hogy szinte az összes világmárka képviselteti magát. Mi egyedül a Lego boltba mentünk be, ahonnan nem is tudtunk üres kézzel kijönni. Egyébiránt a legtöbb ember csak sétálgat itt, mert az utca igencsak mutatós és patinás épületei mellett utcazenészekkel van tele. Dublin más részein is találkoztunk utcazenészekkel, azaz nemcsak a kocsmákban, bárokban, de az utcán sétálva is jó hangulatban lehet részünk.

A Grafton Street estéhez közeledve még hangulatosabb

Ha a csendesebb, belvárosi részeken sétálgatunk, akkor is van, mi felvidítson minket, a lakások ajtói ugyanis rendkívül színesek. S, mint megtudtam ezek amellett, hogy feldobják a hangulatunkat az esős napokon, még tájékozódási pontokként is szolgálnak. Sok ilyen ajtót lehet találni a Merrion Square Parknál, ahová leginkább Oscar Wilde szobra és az átellenben álló háza miatt mennek.

Dublin ajtóinál minden szín játszik

A park közelében találjuk még a Természettudományi Múzeumot, a Régészeti Múzeumot és a Nemzeti Galériát is, melyek mindegyike ingyenesen látogatható. Mi a Természettudományi Múzeumot látogattuk meg, ami nagyon jó ötletnek bizonyult. img_3620.JPG

A Természettudományi Múzeum nem nagy, de annál érdekesebb

A városban további ingyenesen látogatható látnivalók még: a Dekoratív Művészetek és Történelem Múzeuma, a Chester Beatty és a Hugh Lane Galéria is. Végül mi nem jutottunk el, de ajánlom Dublin és egyben Európa egyik legnagyobb zárt parkját, a Phoenix Parkot is, ahol akár dámszarvas csordákat láthatunk szabadon. Aki a kirándulásokat részesíti előnyben, azoknak a Dublinhoz közeli Howth remek választás és a DARTS segítségével könnyen megközelíthető. Dublintól délre fekszik a Wicklow-hegység, melynek egyik ismert települése Glendalough, amely gleccservölgyével lenyűgőző. Ide tömegközlekedéssel nehezebben, de kocsival egy óra alatt el lehet jutni Dublinból.

Gasztronómia

A Guinness sör mellett megkóstoltuk a Guinness pie-t is, ami egy Guinness sörrel főtt marharagut jelöl. Az eredeti formájában pitében tálalják, de lehet találkozni olyan változattal is, amikor a ragu mellé egy piteszerű tésztát adnak. Nekem ez ízlett, nem úgy mint az Irish stew, ami az írek gulyása. Akarva akaratlanul a mi gulyásunkhoz hasonlítottuk, ami mellett eléggé elmaradt. Az angolok kedvencét a Fish&chipset viszont szívesen ettük. A szállásárban benne volt a reggeli, tehát ezt mindig a szállásunkon oldottuk meg, ahol a hagyományos ír és angol reggelit válogattuk össze. Nem hiányzott a tányérról a tojás, a bab, a kolbász, a szalonna, a gomba, a paradicsom, a röszti és az ún. pudding sem. Utóbbi nem a mi pudingunkat jelöli, hanem a véres és/vagy a májas hurkát. Aki vegán, illetve glutén- vagy tejmentesen étkezik, azoknak jó hír, hogy erre sok helyen figyelnek. Pl. a szállásunkon is elérhetők voltak magtejek és gluténmentes pékáruk is.

Ír reggeli

Zárásképpen fontos elmondanom, hogy a pár nap alatt azt tapasztaltam, hogy az ír emberek kedvesek, segítőkészek és empatikusak, ami igazán kellemes meglepetés volt az utazásunk során. A villamoson több alkalommal átadták a helyet a kisfiunknak, készségesen útbaigazítottak és az üzletekben is érdeklődtek a hogylétünk felől. Szóval, ha csak pár napra is, de nagyon megérte kicsit belekóstolni az ír vendégszeretetbe.

Remélem tetszett a bejegyzés és újra egy érdekes szegletét mutattam meg a világnak. Ha további utazós tartalmakra vagy kíváncsi, akkor kövesd a blogomat és nézd meg az Instagram, a Facebook illetve TikTok oldalamat is!

Szólj hozzá

utazás európa kocsma étterem múzeum söröző főváros írország városnézés utazásgyerekkel utazóanya utazócsalád családiutazás helyigasztró repülősút