2023. jún 30.

Börtönből strand, avagy egy menő hely Észtországban

írta: lillaabroad

Legelőször nem a strandolás jut eszünkbe a Baltikumról. S, nem is a börtönök. Pedig az észtországi Rummuban van egy olyan különleges hely, amelyhez mindkét dolog köthető.

A Tallintól mindössze 50 kilométerre található Rummu, egy alig 1000 fős kis falu. A fő látványossága egy kőbánya és a hajdanán mellé épített börtön, mely napjainkra az egyik legmenőbb szabadidőközpont helyszíne lett az országban.

Egy börtön is lehet csodás

Miután felfedeztük Tallinnt és a következő balti országba utaztunk volna, még beiktattuk ezt a nem mindennapi látnivalót. Az észt fővárosból a 146-os és 149-es buszokkal könnyen elérhető Rummu, ami egykori börtönéről híres. A busznál arra figyeljünk, hogy hétvégén ritkábban mennek a járatok, szóval érdemes megnézni előre, hogy mikor tudunk visszajutni a fővárosba. A buszjegy a sofőrnél vásárolva 3 euró és ami igen meglepett, hogy csak készpénzes fizetésre van lehetőség. Tudniillik ezt leszámítva, a városban mindenhol tudtunk bankkártyát használni, illetve a helyi buszon csak bankkártyával lehet fizetni. A busz amúgy számos helyen megállt, mire végül megérkeztünk Rummuba. Menetközben láthattuk, hogy valóban nem egy nagy népsűrűségű országról van szó. Amit még észrevettem buszozás közben az az, hogy az észt nyelvvel vannak ugyanolyan szavaink. Nem hiába, a magyar nyelv a finnugor nyelvcsalád tagja.

A börtönnél lévő büfé elég trendi

A börtönt egyébként könnyű megtalálni, mert táblákkal jelzik, illetve a szögesdrótok is eléggé feltűnőek. Ahogy figyeltem, a legtöbben autóval érkeztek a helyszínre. Itt amúgy úgy éreztem magam, mint annó egyetemista koromban, mikor buli után a McDrive-ban álltunk sorba egy kis hajnali sajtbureszért. A belépő 5 euró a felnőtteknek, míg 6 év alatt ingyenes. A tömegközlekedés szintén ingyenes 6 év alatt, s ezért is mondom mindig, hogy ki kell használni a kisgyerekkort és utazni minél többet. Lehet, hogy a gyerek nem fog mindenre emlékezni, de a szülők igen.

Bejárat az egykori kőbánya és börtön területére

Egy szép nagy térképen jelzik, hogy mit merre találunk, bár szerintem anélkül is egyértelmű. Mondjuk, aki börtöntúrán akar résztvenni, annak van egy másik bejárat. Viszont aki hozzánk hasonlóan, csak felfedezni jön, annak minden egy helyben lesz. Amit a börtönről tudni kell, hogy egy kőbánya mellé épült, így a rabok napi foglalatosságának egy részét a kőfejtés jelentette. Eképpen a 2012-es bezárása után egy bányató alakult a helyszínen, melynek következtében az épületek egyes részei teljesen vagy részlegesen a víz alá kerültek.

Jól meglátták a lehetőséget az egykori börtönben

A víz alá került börtön a gyönyörű szép színekben pompázó vizével hamar az emberek kedvencévé vált, eszerint megjelentek a természetfotósok, túrázók és búvárok is. Sőt, még zenei és sportesemények helyszínévé is vált az egykori börtön. Itt forgatták pl. Alan Walker-Faded c. klipjét is. Manapság egy igazi szabadidőközpont a hely, ahol tartalmasan eltölthetünk egy egész napot is. Fürödhetünk, napozhatunk, vizibiciklizhetünk, hegyet mászhatunk, sőt még egy büfé is van a helyszínen, így ehetünk, ihatunk, kényelmesen lazulhatunk.

A helyszínen akár az orosz pelmenyit is megkóstolhatjuk

Fontos, hogy a mászásnál mindenkit óvatosságra intek, mert nagyon csúszós és meredek a "pálya". Tehát gyerekkel semmiképp nem ajánlom az itteni mászást és egyedül is nagy odafigyeléssel. A nehéz feljutást kárpótolja a látkép, ami szenzációs fentről. Még a börtön víz alá került részei is jól kivehetők.

Fentről szuper kilátásban lesz részünk

Lefelé jövet egyébként a fenekem csúszva jöttem, mert úgy ítéltem meg, hogy akkor nem lesz semmi bajom. Nem voltam ezzel egyedül, mert az utánam lévők is alkalmazták ezt a módot. Ugyan a fekete nadrágom és cipőm elég poros lett, de ezt bántam a legkevésbé. Örültem, hogy épségben lejutottam.

Meredek és csúszós terep

Ha aznap nem kellett volna még egy másik országba eljutnunk, akkor minden bizonnyal még több időt tudtunk volna itt eltölteni. Így viszont be kellett érnünk pár órával és mentünk is vissza Tallinnba, ahonnan repülővel Litvániába utaztunk. Szóval legközelebb onnan hozom az érdekességeket!

Remélem tetszett a bejegyzés és újra egy érdekes szegletét mutattam meg a világnak. Ha további utazós tartalmakra vagy kíváncsi, akkor kövesd a blogomat és nézd meg az Instagram, a Facebook illetve TikTok oldalamat is!

Szólj hozzá

utazás börtön európa észtország tippek gasztronómia strand vidék baltikum utazásgyerekkel utazóanya utazócsalád családiutazás buszosutazás külföldiutazás lillaabroad különlegeshely