2021. júl 15.

Majorkalandok

írta: lillaabroad

Csodás kék színben pompázó tenger, ínycsiklandozó ételek, vérpezsdítő dallamok és alig több, mint 2 óra repülőút, mindez amit Mallorca nyújt. Nemcsak a Baleár-szigetek, de Spanyolország legnagyobb szigete is. Mérete akkora, mint Heves megye, míg a lakosainak száma több, mint 900.000 fő. Aki szereti a hangulatos kikötőket és öblöket, annak Mallorca igazi kánaán.

A világhelyzetnek köszönhetően ugyan harmadik alkalommal, de idén júniusban végre sikerült eljutnunk a szigetre. Igaz, tesztelnünk kellett magunkat oltottként is, de örültünk, hogy végre mehetünk. Biztos voltam benne, hogy lazítanak majd a beutazáson. Igazam is lett, ugyanis szombaton utaztunk és hétfőtől  Magyarország már zöld lett, azaz azóta bárki szabadon utazhat Spanyolországba itthonról. Egyedüli kötelezettségünk, hogy beregisztráljuk magunkat ezen az oldalon. Miután válaszoltunk a kérdésekre, a végén egy QR kódot generál nekünk a rendszer, amit mindkét repülőtéren kérnek. A szabályok napról napra változhatnak, így az aktuális beutazási szabályokat a Konzuli Szolgálat oldalán vagy ide kattintva ellenőrizhetsz.

Debrecenből késő délután indultunk és este 9 óra körül már a mallorcai reptéren is találtuk magunkat. Debrecenből egyébiránt sokszor fogunk ki kedvező áron utakat és mivel kicsi repülőtér, a parkolás, a bejutás, az átvizsgálás, a kijutás, egyszóval minden sokkal gyorsabb, mint a fővárosiban. Nekünk a nagy előny, hogy mindössze 80 km-re van a lakóhelyünktől, szemben a budapestivel, ami közel 200 km. Nagy meglepetésemre gyerekkori barátnőm volt az egyik légi utaskísérő, aki nagy örömet szerzett nekünk azzal, hogy velünk jött. Így az odautunk nagyon kellemesen és gyorsan telt, még annak ellenére is, hogy régen utaztunk repülővel és kisfiunk is elszokott ettől a közlekedési formától. Palma de Mallorca nem kis repteréről előre rendelt transzferrel utaztunk a szálláshelyünkre, a keleti parti nyugodt kis halászfalu, Portocolom üdülőövezetébe. Bátran ajánlom családosoknak, pároknak ezt a települést, mert egy igazán nyugis hely, de ugyanakkor van választék vendéglátóhelyekben és akár egy kellemes sétát is tehetünk a csodás óvárosi kikötő részben.

Ha nem is itt szállsz meg, megéri kitérőt tenni ide. Aki a pörgésért és bulizásért jön a szigetre, annak a nyugati parton, a főváros közelében kell szállást keresnie. Maga Palma de Mallorca, illetve tőle dél-nyugatra Magaluf vagy dél-keletre El Arenal igazán bulis térségek. A keleti part ugyan csendesebb, de itt is vannak mozgalmasabb helyek, mint pl. Alcúdia vagy Cala D'or.

Fotó: www.fincallorca.com

Mallorca szó hallatán sokan Ibizára, így a bulikra asszociálnak. Ahogy Ibizának, úgy Mallorcának is vannak csendesebb és igazán szép természeti látnivalói. Mind a nyugati, mind a keleti parton rengeteg pompás öblöt találhatunk. Mi ugye a keleti parton voltunk és nekünk a legközelebbi öböl Cala Marcal volt, úgy 5 perc sétára a szállásunktól. Nagyon imádtuk, mert amellett, hogy gyönyörű, még jó pár étterem és bolt is megtalálható a parton. Szóval, ha megszomjaztunk vagy megéheztünk, egyből tudtunk venni valamit. A keleti part egyébként németekkel van tele, míg a nyugati parton főként angolokba botolhatunk. Ennélfogva nem volt meglepő, hogy a szállásadóink spanyolon kívül németül kommunikáltak velünk. Amit még megfigyeltünk erre és őszintén szólva nem volt nehéz nem észrevenni, hogy a hölgyek nem szégyenlősek. Nagyon sokan monokiniztek. Sőt, nem messze a szállásunktól egy nudista strandra is bukkantunk. Mivel az esküvőnket Mallorcán tartottuk, helyszín néző gyanánt felkerestünk még pár közeli öblöt. Az első Cala Brafi, ami szintén nagyon szép, de igazából ez mindegyik területre elmondható. A mi esetünkben a megközelítés és a nudistastrand jellege miatt nem volt opció. Aki szereti az elhagyatott helyeket és nem ijed meg, ha le kell kapni a fürdőruhát, annak viszont kiváló választás ez az öböl.

Ezután megnéztünk volna egy még délebbre fekvő öblöt, ha nem egy lezárt szakasz várt volna minket a kanyargós, keskeny út végén. A telefonom is majdcsak lemerült, úgyhogy elég volt visszatalálnunk a szállásra. Telefoncserét követően még két helyre elmentünk. Az első célpontunk Cala D'or volt, ami egy igazán nyüzsis város, több meseszép öböllel. A város egyedülálló a szigeten abban, hogy épületei ún. ibizai jellegűek, azaz többnyire két emeletesek és fehér színűek.

Aztán úgy gondoltuk, hogy északon is szerencsét próbálunk és egészen Cala Domingosig mentünk, ahol csakugyan gyönyörű öblöt találtunk. Ahogy írtam, nem is lehet nem szép helyszínekbe futni, mert mindegyik partszakasz ragyogó. Bárhova is mész Mallorcán, csalódni nem fogsz.

Kint tartózkodásunk idejére egyébként béreltünk autót, így tudtunk eljutni az iménti helyekre is. Aki hasonlóan felfedezne, az mindenképp béreljen autót. Ha csak a pihenés a cél, akkor viszont felesleges bérelni. Én szinte mindennap használtam az autót, ergo megérte a bérlés. Jelenleg a kocsibérlés nem olcsó Mallorcán, amit azzal magyaráznak, hogy sok autót kivontak a forgalomból és a kereslet pedig nagy. A bérelt autónak köszönhetően egyedül is több településre eljutottam. Elautóztam Cala Figuerára is, ami egy igazi autentikus halászfalu. Strand nincs, de annyira festői látványban lehet része az erre járóknak, hogy a száj tátva marad. Vannak szuper éttermek és menő boltok is. Turisták voltak, de teljesen elviselhető volt.

Innen nem messze található egy csodás természeti park is, a Parc natural de Mondragó, amely nekünk az egyik esküvői fotózási helyszínünk volt. Szuper környezetben sétálhatunk, túrázhatunk és akár meg is mártózhatunk a homokos partjainál, amiből több is van. Kora reggel érkeztünk, amikor szinte senki nem volt, csupán 1-2 kóbor futóval találkoztunk. Ennek kifejezetten akkor örültem, mikor útközben elhagytuk a menyasszonyi csokromat, mert félóra múlva nagy szerencsémre ugyanúgy a helyén maradt.

Cala Figuerától délebbre Cala Santanyí is szép öböllel rendelkezik, ahova végül nem jutottam el, de rajta volt a listámon. Itt szintén van egy pazar fotós helyszín az Es Pontás, illetve ha még délebbre megyünk Cala Llombardsot tekinthetjük meg, ami ugyancsak mesés öblével hívogat minket.

Fotó: www.xmallorca.com

Ha a szélesebb partszakaszok jönnek be, akkor a déli oldalt ajánlom, ott van pl. El Caragol és a híresebb Es Trenc. Ugyanakkor északon Port de Pollenca és Alcúdia partjai is hasonló adottságokkal rendelkeznek. Utóbbi település ráadásul igazi turistaparadicsom.

Fotó: www. swedishnomad.com

Egyik korai reggelen - mikor még mindenki aludt - fejembe vettem, hogy megnézem a ses salines-i botanikus kertet, ahol pompázatos növények várják a vendégeket. A maps azt jelezte, hogy ideiglenesen zárva van, de mivel többször megjártuk már vele, gondoltam személyesen győződöm meg róla. Úgy voltam vele, ha zárva is van, akkor is lesz látnivaló.

Fotó: www.everythingmallorca.com

A helyszínre érkezve semmilyen felirat nem jelezte, hogy ne lenne nyitva, de a nyitásig még maradt egy kis időm, úgyhogy gondoltam szétnézek addig a településen. A központban találtam is egy presszót, ami már nyitva volt, így vettem egy hideg ásványvizet és kiültem a teraszra. Mondanom sem kell, hogy volt némi kontraszt köztem és a törzsvendégek között. Szeretek betekintést nyerni a helyiek hétköznapjaiba, társasági életébe, ennélfogva ez is igazán jó program lett.

Próbáltam megtudakolni, hogy ki fog-e nyitni a botanikus kert, de az ottaniakat nem igazán foglalkoztatta ez a kérdés, ezáltal nem lettem előrébb. Mivel még mindig volt idő nyitásig, gyalogosan sétáltam a faluban. Sok szép épületet és éttermet fedeztem fel, majd felkerestem a helyi temetőt, ami rendkívül gondozott és "stílusosan" kaktuszokkal díszített.

Elérve a 9 órát kocsiba pattantam és a botanikus kerthez siettem, de sajnos továbbra sem nyitott ki. Kicsit még vártam, de aztán szomorúan konstatáltam, hogy a kapun ma nem fogok bejutni. Mielőtt visszamentem volna a családhoz, kis kitérővel Cas Concosban bevásároltam péksütikből. Elmondható, hogy a szigeten sokféle édes és sós péksüteményből válogathatunk.

Akik szeretik a tradicionális termékeket és a helyi élelmiszereket, alapanyagokat azoknak ajánlom, hogy menjenek el Mallorcán piacozni. Ha nem is vásárolsz, akkor is érdemes elidőzni a vásári forgatagban. Mi Santanyíban csöppentünk bele a piaci forgatagba, ami mindannyiunknak nagyon tetszett. Némelyik településeken mindennap van piac, mint a fővárosban, illetve Magalufban és Santa Ponçán. A legtöbb helységen pedig meghatározott napokon lehet piacozni. Bővebben erről az alábbi oldalon olvashatsz.

A sziget észak-nyugati részét is meglátogattuk. Autóval elmentünk Sóllerbe, onnan pedig a hangulatos villamossal Port de Sóllerbe. Akinek ideje engedi vagy a közelben van a szállása, az akár a fővárosból is vonatozhat a múltidéző járgánnyal Sóllerbe.

A villamos és a vonat menetrendjét itt találod. Sóllerben a vasútállomás helyén a parkolás kissé nehézkes, nekünk hétköznap elég sok időbe telt mire találtunk parkolóhelyet, ahogy a villamoson az ülőhelyekért is komoly harcok folytak. A csendes Portocolom után igen nagy váltás volt Sóller és Port de Sóller meglátogatása. Port de Sóller, amint a neve is jelöli egy kikötőváros, ahol egymást érték az éttermek, bárok, üzletek.

A parton rengeteg ember volt, ahogy a vendéglátóhelyeket is meglehetősen tömve találtuk. Ekkoriban egyébként még kellett maszk a mallorcai közterületeken, habár a legtöbb turista nem hordott. Pár órás városlátogatásunkat követően vissza villamosoztunk Sóllerbe, ahonnan a fővárost megnézve mentünk a keleti nyugodtságunkba.

Főváros lévén Palma de Mallorca egy igazán nyüzsgő város, bár mi a szieszta idején érkezve nem ezt tapasztaltuk. Nekem egy kicsit olyan érzésem volt amúgy, mintha Barcelonában sétálgatnék. Ahogy kijöttünk a parkolóházból az első utcafelirat, amit megláttam a La Rambla volt, ami ugye Barcelona sétálóutcájának a neve is. A villámlátogatásunkat próbáltam minél hasznosabban eltölteni, így nem maradhatott ki a homokkőből épült Sa Seu katedrális megtekintése.

Az odavezető gyalogos út is Barcelonára, egész pontosan a Gótikus negyed szűk kis utcáira emlékeztetett, arról az utunkról egyébiránt itt írtam. A székesegyház élőben még monumentálisabb élményt nyújt. Ráadásul a kilátás elég pompás a kikötőre, ahol éppen egy tengerjáró hajó horgonyzott. Normál esetben ez nem lenne fura, mert több hajótársaság útvonalán is szerepel Mallorca. A vírushelyzet alatt viszont a hatalmas tengerjáró hajók is leálltak és nem rendeztek hajóutakat, idén nyáron azonban újra lehet hajózni a Földközi-tengeren. A katedrális gyerekkel érkezőknek sem unalmas, ugyanis az épület előtt egy frankó játszótér is van, aminél persze nekünk is időzni kellett. A székesegyház mellett van még különben a La Almudaina királyi palota, melynek kisebb része látogatható. Ha még egy pazar kilátásban szeretnénk részt venni, akkor irány a Belveri kastély. A belver szó katalánul azt jelenti, hogy csodálatos kilátás. S nem mellesleg egy rendkívül látványos épület a korábbi királyi erőd. Ellenben, ha csak sétálgatsz a belvárosban, ahogy mi is tettük, akkor is bukkanhatsz gyönyörű épületekre.

A Can Forteza Rey egy remek modernista épület a fővárosban, melyet Luís Forteza Rey építész tervezett. Máskülönben nekem ez is Barcelonát juttatta az eszembe, a Casa Battlóval. Tőle nem messze találjuk a Placa Majort, amely a belváros egyik központja és ahol amúgy kézműves piacot is rendeznek.

Palma bohém városnegyede Santa Catalina, ahol a város legrégebbi piaca, a Mercat de Santa Catalina is található. Biztosan nem bánja meg az, aki ide látogat, mert hangulatos kávézók, éttermek, bárok fogadják a megfáradt turistákat. S nemcsak nappal, de éjszaka is érdemes itt időzni, mert az éjszaki élete is híres a szomszédságnak.

Fotó: www.abc-mallorca.com

A sziget észak-nyugati szegletében mellesleg még sok kihagyhatatlan látnivaló van, mint Deía, Valldemossa, Fornalutx és Sa Calobra, melyek mindegyike igazán hangulatos kis település. Ha visszatérünk a szigetre, ezeket én is mindenképp meg fogom még nézni, mert a képek alapján bámulatosak.

Fotó: www.global-entrepreneur.com

A saját tapasztalatom és az ottaniak elmondása alapján még nem teljesen tértek vissza a turisták a szigetre, szóval a legjobbkor látogattuk meg Mallorcát. A koronavírust megelőzően - ahogy sok más desztinációra is elmondható a világban -  ugyanis aránytalanul sok turista érkezett Mallorcára. Port de Sóllerben tapasztaltuk, hogy elég sokan voltak, pedig ez a mostani mennyiség, állítólag még jócskán elmarad a szokásos turistaáradattól. Ez alapján tényleg azt mondom, hogy a lehető legjobbkor jöttünk ide.

Remélem tetszett a bejegyzés és Te is kedvet kaptál Mallorcához. Ha szeretsz a gyönyörű kék tengerben lubickolni, a finom homokban napozni, eldugott öblöket felfedezni és finomakat enni, akkor irány a Baleár-szigetek legnagyobbika! Ha további utazós tartalmakra vagy kíváncsi, akkor kövesd a blogomat és nézd meg az Instagram illetve TikTok oldalamat is!

Szólj hozzá

utazás spanyolország sziget étterem nyaralás mallorca utazásgyerekkel utazóanya családiutazás helyigasztró utazáskoronavírusidején