2021. már 19.

Karibi álom

írta: lillaabroad

Első kikötés: Jamaika

Mindig is nagy vágyam volt egy elegáns tengerjáró fedélzetén utazni. Az pedig, hogy már egy éve otthon voltam a kisfiunkkal és kerek születésnapom közeledett, épp elég indok volt, hogy elmenjünk egy ilyen útra. Akkor még nem tudtam, de több szempontból is szerencsésnek mondhattam magamat az út miatt. Egy évvel később, ugye fenekestül felfordult a világ.

Igaz, akkor még híre sem volt a koronavírusnak, de azért így is volt munka az útszervezéssel, mert a 17 hónapos kisfiunk is velünk jött. Ami biztos volt, az a szülinapom dátuma, az időtartam és az indulási kikötő. Így történt az, hogy tavalyelőtt áprilisban egy kéthetes karibi hajóúton vettünk részt, ami Miamiból indult. Aki ilyen útra adná a fejét, az számos hajótársaság ajánlata közül válogathat. A gyerekkel utazóknak különösen jó hír, hogy bizonyos hajótársaságoknál (pl. Costa, Msc) a gyerekeket ingyen viszik, csak kikötői illetéket kell utánuk fizetni. A sok hajótársaságnak köszönhetően az árak is változóak, így téve elérhetővé a hajózást minél több személy számára. Ami még az árat befolyásolja, az a kabin típusa. Választhatunk, hogy belső, ablakos vagy teraszos kabinban szeretnénk aludni. Természetesen a belső a legolcsóbb, míg a teraszos kabinok a jóval drágább árkategóriájúak. Nyilvánvaló, hogy a teraszos kabinban nagyobb a terünk és a kilátás is pazar, de első hajóútnak a belső kabin is megteszi. Mi több, magunkból kiindulva másodiknak is. Még mielőtt a hajóutat megkezdtük volna, két napot Miamiban töltöttünk, melyről itt írtam. Ezt mindenkinek ajánlom akár Miamiból, akár más kikötővárosból vállalkozik hajóútra, hogy előtte 1-2 nappal hamarabb érkezzen a helyszínre. Egyrészt felfedezni is jó a várost, másrészt így biztosan ott lesz az indulási napon. Sose lehet tudni, hogy törlik a járatot vagy késik a gép. S az biztos, ha a hajójegyen feltüntetett indulási dátumon, illetve időben nem vagyunk ott, akkor később sem engednek felszállni a hajóra!

Hajóra fel

Miami hatalmas kikötője remekül kiépített. Évente több, mint 4.000.000 ember, azaz a világ összes hajóutasának 13 %-a indul innen körútra. Felszállhatunk az Msc, a Royal Caribbean, a Norwegian, a Carnival, a Disney vagy a prémium kategóriás Oceania és a Regent Seven Seas hajóinak egyikére is. Én az Msc hajótársaság Seaside hajója mellett tettem le a voksomat. A hajóra szállás teljesen hasonlóan működik, mint a repülőre szállás. A nagy bőröndünket itt is feladjuk, mivelhogy nem mi cipekedünk vele. Illetve a kézi poggyászunkat pedig magunk visszük. Az útleveleket ellenőrzik és átvizsgálnak bennünket. A hajóra felérve aztán kezdődhet a lazulás és a hajóval ismerkedés. A repülőgéppel ellentétben, itt kényelmesen és tágasan utazunk. Mivel az ebéd után a hajón voltunk, már az első napon sok mindent felfedezhettünk a mozgó "vízivároson". S nem utolsó sorban gyönyörködhettünk a háttérben magasodó felhőkarcolókban is.

Pontban 19:00 órakor aztán megszólalt a hajókürt és elindult 6000 emberrel a fedélzetén a Seaside, s ezzel kezdetét vette a csodás utazásunk. Az éttermek és bárok mellett többek között fagylaltozó, kaszinó, művészeti galéria, fitnesz terem, spa és szépségszalon, 5D mozi, bowling, színház és üzletek is vannak a vízi csodán. Egyébként a kedvező ár mellett a másik ok, amiért ezt a hajót választottam, az utazóközönség. A csecsemőktől az idősekig, minden korosztály megfordul ezen a hajón. Gyerekeknek korcsoportonként szobák is a rendelkezésre állnak. Mi napi szinten - már amikor időnk engedte - a babaszobában voltunk. Vannak szuper gyerekprogramok és minden alkalmazottnak volt mindig 1-1 jó szava a kisfiunkhoz. Szóval a tapasztalataim alapján elmondhatom, hogy nagyon családbarát a hajótársaság. Sokan ajánlották, így részt vettem a színházi műsorokon, melyek könnyed énekes-táncos műsorok. Persze nem mindennap, de heti egyszer, azaz összesen kétszer is el tudtam menni, ami kisgyerek mellett igazán felüdülés volt. A záróestén előadott Michael Jackson show tényleg fantasztikus volt, kár lett volna kihagyni. A mindennap más-más tematikán alapuló műsorokat mellesleg két turnusban adják elő, így adva még több embernek lehetőséget a megtekintésre. Bár mi nem vettük igénybe, de gyermekmegőrzésre is van lehetőség a hajón.

Aki nem szereti a pénzt számolgatni, annak jó hír, hogy az egyetlen fizetőeszköz a hajón a hajókártya, hiszen készpénz forgalom nincs. Továbbá a kabin nyitása mellett, a kikötőkben a ki- és beszállás is ezzel a kártyával történik. Tehát a személyes adataink is a kártyán szerepelnek, így fokozottan vigyázni kell rá! A hajó több pontján hozzáférhetőek érintőképernyős monitorok, melyek segítik a vendégeket eligazodni a fedélzeten és a programokon is. Ezen a készüléken tudtunk pl. a színházra is regisztrálni a hajókártyánkkal.

Az első hajós nap

A hajó útvonalán vannak hajós vagy tengeri napok és olyan napok, mikor kiköt a hajó. A napok aránya mindig az adott hajó útvonalától függ. Nekünk a két hét alatt 4 tengeri napunk volt, a többi napokon mindig kikötöttünk, összesen tíz alkalommal. Az első tengeri napunk egyből a felszállás utáni második nap volt. Az ilyen napokon mivel mindenki a hajón van, néhol találkozhatunk nagyobb embertömeggel vagy netán honfitársakkal. Magyarok mindenhol vannak, ezt sokan tapasztaljuk utazásaink során. Sejtettük is, hogy lesznek magyarok a hajón, de azt nem gondoltuk, hogy egy magyar énekes is a hajón lesz. Rögtön az első reggelink elfogyasztása közben futottunk bele, a korábban tehetségkutatón felfedezett, manapság több műsorban szereplő közéleti szereplőbe. A reggeli elfogyasztására amúgy bent és a teraszon is lehetőség nyílik, ahol gyönyörködhetünk a végeláthatatlan óceánban. Mi több alkalommal az ebédet és vacsorát is itt fogyasztottuk a teraszon, így nemcsak napfelkeltés reggelink, de napnyugtás vacsoránk is többször volt. Volt időnk, így mi sem hagytuk ki a boltozást és szert tettünk egy kicsinyített Msc játékhajóra. A gyerekjátékok mellett minden más saját logóval ellátott terméket is megtalálhatunk a boltban (pulóver, hűtőmágnes, bögre, stb).

Továbbá a hajón vásárolhatunk adókedvezményesen ékszereket, parfümöket, órákat, italokat, dohányárukat, és ruhaneműket is. Ezeket a boltokat egyébként csak akkor tudjuk látogatni, ha nincs kikötve a hajó. A szabályozások értelmében ugyanis a vámmentes boltok csak a nyílt vízen tarthatnak nyitva. A hajós napokon mellesleg a legtöbben a medencék környékén vannak, ilyenkor nehéz nyugodtan fürdeni, de azért nekünk sikerült többször is csobbanni. Hajós nap ide vagy oda, ahol minden este színig voltak, az a kaszinó. Ott, aztán tényleg mindig zajlott az élet. A főként amerikai nyugdíjasokkal tarkított helyiségben, a látogatók előszeretettel nyomogatták a gombokat vagy várták az osztást. Érdekes volt látni, mennyire szeretnek és van is miből szerencsejátékozni az idősebb korosztálynak.

Ha már este, a buliknak is megvannak a tematikái  a hajón. A mindennap kézhez kapott hajós újságban arról is értesülhetünk, hogy éppen milyen témájú buli lesz aznap. Így volt pl. white party és retro est is. Ezenkívül a lap tartalmaz minden fontos információt a hajóval és szolgáltatásaival, valamint az aktuális kikötőhellyel kapcsolatban is. Az esti programok mellett egyébiránt napközben is sok színes programot nyújt a hajó. Sőt, minden kikötéskor igénybe lehet venni a hajó által nyújtott fakultatív programokat is felár ellenében. Az étkezéseket tekintve sok variáció közül lehet válogatni. Van büféjellegű, ami a nap 20 órájában rendelkezésre áll. Ez a korábban említett teraszos hely. Illetve tudunk menni a gálavacsorára, ahol mindenkinek van időpontja, asztala, étlapja és felszolgálója is. Utóbbiak az ültetéses vacsora közben folyamatosan lesik minden óhajunkat. A kedves kiszolgálónkkal már akkor nagyon jóba lettünk és minden találkozásunkkor váltottunk pár szót. A mai napig szoktuk emlegetni, ráadásul van videó is róla, milyen viccesen vágta fel a pizzát a gyermekünknek.

Habár a gálavacsorán illik kiöltözni, nem mindenki gondolja így. Mi kicsíptük magunkat és az első hajós napunkon, illetve az utolsó esténken is elmentünk egy ilyen gálavacsorára. Kisgyerekkel nem lett volna kényelmes mindennap így vacsorázni, de jól esett kipróbálni ezt a formát is. Az itt fogyasztott ételek minősége amúgy magasabb színvonalú, mint a büfében, mert az étlapon szerepel steak és különleges tengeri fogások is. A büfében is minden nagyon finom volt és rengeteg fajta étel közül lehet választani, csak persze azokat tömegesen készítik. S itt a strandpapucs is ugyanolyan elfogadott volt, mint a magassarkú. Bár ahogy jeleztem, volt aki a gálavacsorára is simán eljött egy sportos rövidnadrágban. Az mindenképp a büféétterem nagy előnye, hogy gyors, mi emiatt is ettünk itt a legtöbbször. Aki pedig még exkluzívabb ételekre vágyik, az befizethet valamelyik speciális - tematikus étterembe is. Ilyen éttermek a hajón pl. az amerikai konyhát képviselő  Butcher's Cut vagy a híres Roy Yamaguchi által tervezett japán étterem is.

Jamaika a mi szemünkkel

A szokásos korai ébredésünk után mindig első dolgunk volt, hogy bekapcsoltuk a tv-t. Na nem azért, hogy valami műsort bámuljunk, hanem, hogy az útvonalat nézzük. Tudniillik a televízión keresztül tudtuk követni, hogy a hajó merre jár, milyen a hőmérséklet és várhatóan mikor kötünk ki. Ennek segítségével tud mindenki előre tervezni. Pláne akkor nagy segítség ez, ha benti kabinban van az ember. A reggeli és a készülődés után, 9 óra után nem sokkal már a harmadik legnagyobb karibi szigeten, Jamaikán voltunk. A hajónk az ország egyik kedvelt kikötővárosában, Ocho Riosban kötött ki. Mint mindig, most is volt jó pár tervem, hogy hova fogunk menni. Ezt felülírta kisfiunk, aki úgy gondolta, hogy mivel korán kelt, ő alszik egyet. Így a sok terv meghiúsult, mert mindegyik taxis vagy buszos út lett volna, mi meg nem akartuk bolygatni a babakocsiban, ha már aludt.

Mindezek következtében a legközelebbi strandra mentünk, ahol a Karib-szigeteken is közkedvelt Margaritaville bár is található. A papagájos szimbólumú franchise üzletnek több mint 60 bárja van Amerikában és a Karib-térségben, így aki erre utazik, biztos találkozik vele. Kisgyerekeseknek amúgy is tuti biztos program a tengerpartozás, de a felnőttek többsége is kiegyezik szerintem vele, így nem mi sem bántuk, hogy így alakult.

Az első élmény, amit rögtön a leszállás után tapasztaltunk, az a dzsanga és a reggae. Nem véletlen, hogy mindenkinek ez jut eszébe először Jamaikáról. Útközben folyamatosan kaptuk a jobbnál-jobb ajánlatokat, így akinek nincs konkrét terve, az se fog unatkozni. A szigeten ezen részén lakók fő bevételi forrását természetesen a turizmus jelenti, ami főként az itt kikötő üdülőhajóknak köszönhető. Igaz a gazdasági mutatók folyamatos növekedést mutattak az elmúlt években Jamaikában, azért még mindig nagy a szegénység. Így minden lehetőséget próbálnak megragadni, hogy eladják a termékeiket vagy szolgáltatásaikat a turistáknak. Mondjuk ezt nem csak itt tapasztaltuk, hanem a legtöbb karibi szigeten. A fehér emberek nekik a gazdagságot jelentik, fogalmuk sincs, hogy mi magyarok nem a gazdagabb nemzetek vagyunk. Az első vásárlásunknál megtanultuk, hogy mindig előre kérdezzük meg mennyibe kerül a termék. A rumos kókuszdióval jól befürödtünk. Ugyan valóban "lot of rum" volt benne, de miközben jókedvűen iszogattuk a hűvösben a nedűt, szem- és fültanúi voltunk, hogy mindenkinek más az ára. Persze, nekünk volt a legdrágább. Megvolt a tanulópénz. Kedvünket nem szegte különben, jól éreztük magunkat, mert valljuk be, nem mindennap jutunk el ilyen helyekre.

A leginkább nem megszokott dolog volt, a parton is terjengő fűszag. Persze próbáltak nekünk is eladni belőle, de mi nem éltünk vele. Viszont a finom koktélokat nem utasítottuk vissza. Annak ellenére, hogy a csodás esőerdők kimaradtak, nagyon jól éreztük magunkat a helyiekkel a parton és mellesleg az odavezető úton is kaptunk egy kis bepillantást a csodás növényzetbe. Ebédre a helyi specialitást, a jerk csirkét kóstoltuk meg hamburger formájában. Akit érdekel: a jamaikai jerk csirke egy csípős, fűszeres grillétel. Tehát a különlegességét az intenzív pác adja. Míg az ételre vártunk, hirtelen olyan eső csapott le, hogy be kellett menekülnünk a tető alá. Mire az ebédünkkel végeztünk az eső is elállt, így egy rövid nézelődést követően mentünk is vissza a hajóra. Egy pár üzletbe bementünk és azt tudom mondani, hogy a kínálatot javarészt a helyi kézműves termékek: a fafaragványok és különböző hímzett anyagok adják, melyeket az utcai árusoknál alacsonyabb árakon is megvásárolhatunk.

Holott Jamaikának van saját pénze a jamaikai dollár, mindenhol elfogadják az amerikai dollárt is. Na nem mondom, hogy a legjobb áron váltják, de legalább nem kellett bajlódni az átváltással.

Jamaikai programajánlók

Aki nem kisgyerekkel érkezik vagy így is meg tudja oldani, annak ajánlom a fő látványosságot, a Dunn's River vízesést. Az országban számos vízesés található, de a legismertebb mind közül a Dunn's River Falls. Gyönyörű környezet várja az idelátogatókat és az említett híres, lépcsős vízesés, melyet meg is lehet mászni.

Kép forrása: www.viator.com

Szintén a természet kedvelőinek ajánlott program a Martha Brae folyóján tutajozni. Nekem ez lett volna a nagy vágyam, de hát egy folyamatosan izgő-mozgó másfél évessel ez nem igazán tuti, így ez meg maradt a későbbiekre, ha újra idesodorna az élet. Mégis, ahova ténylegesen szándékoztam menni és gyerekeseknek szerintem tökéletes lehet, az a Konoko Falls and Park. A nevéből kiderül, hogy itt is van vízesés, sőt egy mini állatpark is és ráadásul közel van a kikötőhöz. Kevésbé zsúfolt, de annál szebb látnivaló a Blue Hole, azaz a kék lyuk. Itt a fürdés mellett, ugorhatunk is a gyönyörű színű vízbe.

Ké forrása: www.coolblueholeochorios.com

Egy nem gyerekes, de tipikusan jamaikai látnivaló a Nine Mile, azaz Bob Marley szülőháza és végső nyughelye. Ha érdekel a híres jamaikai reggae énekes életútja, akkor ezt mindenképp nézd meg. Ha pedig ez nem lenne elég, a fővárosban, Kingstonban két múzeum is van a helyi sztár tiszteletére.

Kép forrása: www.viator.com

Aki az estét is itt tölti, annak szuper program lehet a Falmouth városához közeli Luminous Lagoon. A hely különlegességét adják az itt élő foszforeszkáló élőlények, melyek világítanak a vízben. Szóval igazán páratlan élményben lehet részük az itt éjszakai fürdőzőknek. Ha szórakozni vagy csak italozni szeretnél Jamaikában, sok-sok bár közül lehet válogatni. Az viszont kétségtelen, hogy Jamaika és a Karib-térség egyik leghíresebb bárja a Pelican, amely egy vízben felállított viskó. Sokan állítják, ha nem jártál még itt, akkor nem is voltál Jamaikában. Lévén, hogy a vízen van a bár, odajutni csak hajóval lehet. A helyi lakosok ebben segítségünkre vannak, ugyanis bizonyos összegért átjuttatják a szomjas turistákat a bárba. Minden bizonnyal vissza is.

Kép forrása: www.tripadvisor.com

S, ha már italozás, akkor ne menjünk úgy haza, hogy nem ittunk egy finom koktélt. Szerintem nem lepek meg senkit azzal, hogy az egyik legnépszerűbb helyi koktél a Bob Marley, de van koktélja a jamaikai bobcsapatnak is. Sokféle rum közül válogathatunk, de a legjobb az Appleton. Aki nem annyira szereti a tömény italt, annak ott a Red Stripe, a helyi sör vagy az alkoholmentes változata, a gyömbérsör. A helyiek kedvenc üdítőitala a grapefruitból készülő Ting, illetve a fiatalok körében kedvelt hűsítő cukros ital az ún. Bag Juice. A kávékedvelőknek nem szabad kihagyni a világhírű Blue Mountain kávét. Ez a kávécserje az ország keleti részén, 2000 méter fölött a "kék" hegyen terem. Ugyan az ára elég borsos, de aki kóstolta, az nem feledi. Itt egyébiránt túrázni is lehet és szép időben, akár Kubáig is elláthatunk.

Remélem tetszett a bejegyzés és Te is kedvet kaptál a hajózáshoz és Jamaikához is. Remélhetőleg minél hamarabb lehetőségünk lesz újra repülőre és hajóra ülni, így ismerve meg ilyen csodálatos helyeket. Ha további utazós képekre, sztorikra, tippekre vagy kíváncsi, akkor kövesd a blogomat és nézd meg az instagram oldalamat is!

Szólj hozzá

amerika utazás miami hajóút jamaika utazásgyerekkel karib-térség utazóanya utazócsalád családiutazás külföldiutazás lillaabroad lillaabroad blog hu tags utazasaim helyigasztró utazóbaba karibihajóút