2023. sze 03.

Bolgár tengerparti kalandok

írta: lillaabroad

A nyüzsgő Sunny Beach, a bájos Nesebar és a bohém Burgas

Az olcsó bolgár tengerpart igen sok turistát vonz, mi is pont emiatt utaztunk ide augusztusban egy hosszú hétvégére. Nemcsak a szállást és az éttermezést, de még az odajutást is nagyon alacsony áron sikerült kihozni a fapados légitársaságnak köszönhetően. Ráadásul két strandolás között olyan szép helyeket is felfedeztünk, mint a hangulatos Nesebar vagy a színes Burgas.

Bár a legtöbben autóval közelítik meg a bolgár tengerpartot, érdemes a repülőjegyeket is figyelemmel kísérni. Hazánkból nemcsak a fővárosból, de Debrecenből is van közvetlen járat Burgasba. Ráadásul a főszezonban is ki lehet fogni alacsony árakat. S így alig több, mint egy óra alatt ott is vagyunk a Fekete-tenger partján. Burgas repülőteréről a legolcsóbb módon, busszal juthatunk el a Napospartra, illetve a többi partmenti településre. Ami a buszozásnál érdekes, hogy itt nem irodából vagy a sofőrtől kell venni a buszjegyet, hanem felszállás után meg fog jelenni egy hölgy vagy ritkább esetben egy férfi, hogy jegyet adhasson, szigorúan készpénz ellenében. Családosoknak egyébként nem ajánlom a buszozást, mert egyrészt nagyon zsúfolt, másrészt időben jóval hosszabb, mint a transzfer vagy taxi. Ez azt jelenti, hogy Burgas repülőteréről több, mint egy óra volt elérnünk Sunny Beach buszállomását. Szóval, ha többen vagytok, akkor pláne megéri a transzfert vagy a taxit választani. Mivel mi most kettesben - gyerek nélkül - utaztunk, bevállaltuk a hosszú buszozásokat, úgyhogy mindent busszal közelítettünk meg.

Nesebar

Sunny Beach

Ha egy szóval kéne jellemeznem a Napospartot akkor azt mondanám, hogy nyüzsgő. Szóval, aki pihenni szeretne, az ne itt válasszon szállást, legalábbis ne a híres Kuban Hotel környékén. A legnagyobb zsivaj esténként tudniillik pont erre van. A mesterségesen létrehozott Sunny Beach ugyanis a bulijairól híres, így a Balkán Ibizájaként ismert.

Kuban Hotel

Mindazonáltal a városban vannak csendesebb részek is, a mi szállásunk egyáltalán nem volt zajos és a közelben még egy olcsó autentikus éttermet is találtunk. Tehát a központban a forgalmas főút partmenti oldalával átellenben érdemes szállást foglalni. Illetőleg a part közelében is vannak nyugodtabb szállások a központtól távolabb.  Amúgy a diszkók, klubok, bárok mellett rengeteg étterem és vidámparki játék várja a szórakozni vágyókat. Továbbá vizi sportolhatunk, mini golfozhatunk, de még halpedikűröztethetünk is. A szuvenírboltok és élelmiszerboltok mellett pedig nem hiányozhatnak a replikás termékeket árusító boltok sem, melyekből majdcsak minden márka képviselteti magát.

A hotelekkel teli Sunny Beach

Nesebar

Közvetlen a Napospart mellett, egy félszigeten fekszik Nesebar óvárosa, melyet gyalog is megközelíthetünk a szomszédos városból. Mi odafelé busszal, míg visszafelé kisvonattal mentünk. Lehetőség van még taxizni és lovaskocsizni is. A kisvonatról fontos tudni, hogy nem Sunny Beach központjáig visz, hanem 3 kilométerrel hamarabb áll meg. Nesebar óvárosát egy hosszú, keskeny híd köt össze a szárazfölddel, egyszóval a város új részével. Arról egyébként nincs feljegyzés, hogy ezt természeti képződmény vagy emberi kéz alkotta. Amit viszont tudni lehet, hogy a középkorban mintegy 40 temploma volt Nesebarnak. Mára sajnos csak tíz van az óvárosban, abból is némelyik romos állapotban.

Nesebar bejárata

A főként bizánci templomjairól híres óváros már 1983 óta az Unesco Világörökséghez tartozik. A korábban Menebria néven ismert várost a trákok alapították, majd az évek alatt sokan uralták. Ennek ellenére egész szépen megőrizte a korabeli jegyeit. Ahogy a város bejáratához érünk, már is megpillanthatjuk a középkori városfalakat, illetve egy török időből származó fa szélmalmot.

Nesebar híres szélmalma

Az óváros macskaköves utcácskáiban sétálgatva sok ezer évet visszamehetünk az időben. A középkori építmények mellett láthatjuk a 19. század első felére jellemző bolgár ún. "vazrazsdane" építészeti stílusában épült lakóházakat is.

Nesebar vazrazsdane-i stílusú lakóházai

A tradicionális lakóházak érdekessége, hogy alul kőből, felül fából lettek építve. Az ilyen típusú lakóházak egyébiránt nemcsak Nesebarban, de több bolgár tengerparti városban is megfigyelhető, így pl. Pomorieban és Szozopolban is. A turizmus beindulásával a házak földszintjét hasznosították, vagyis boltokat és éttermeket alakítottak ki benne.

Nesebar bazári kínálata

Nesebar számos étterme közül találunk olyanokat is, melyek csodálatos tengerparti panorámával rendelkeznek. Illetve van egy különleges bár is Nesebarban, ami barlang és dzsungel keveréke. Kívülről meg se mondaná az ember, hogy milyen a hely belülről. Arra készüljünk, ha ide látogatunk, hogy korlátozott a férőhely, azaz lehetséges, hogy várnunk kell, hogy bejussunk. Az viszont biztos, hogy nem mindennapi élmény itt iszogatni.

Eco-Bar by Michael

Nesebarnak strandja is van, de a kis méretéből adódóan zsúfolt. Tehát a strandolásra a Napospart mintegy 8 kilométer hosszú tengerpartját ajánlom, ahol találunk bulisabb és csendesebb részt is. Bérelhetünk napágyat és napernyőt, illetve van ingyenes partszakasz is.

Napospart

Burgas

A hazarepülés előtt Burgas városát is felfedeztük, ahová szintén busszal érkeztünk. Burgas nemcsak a legnagyobb és legfontosabb bolgár kikötő, hanem az ország negyedik legnagyobb városa is. Mindezek ellenére a strandja kevésbé nagyvárosias. Napközben kifejezetten csendes volt, mikor ott jártunk. Főként helyiekkel találkoztunk, mivel a legtöbb külföldi turista nem itt száll meg.

Aleko Bogoridi sétálóutca

Sok látnivaló nincs a városban, de ennek ellenére mi nagyon jókat sétálgattunk. Már a buszállomás is kellemes meglepetés volt a rendezettségével. Különösen tetszett az Aleko Bogoridi nevű sétálóutca és a Szent Cirill és Metód Bazilika. A sétálóutca érdekessége egy két méter magas gramofon, míg a templom előtt egy színes ceruzás padot helyeztek el.

Szent Cirill és Metód Bazilika

A gramofonról amúgy az a hír járja, hogyha megtekerjük, akkor meghallhatjuk, hogy ki szerelmes belénk. Ezt megerősíteni, de cáfolni sem tudom. :-) Mindenesetre jó pofa kiegészítője az utcának.

Burgas híres gramofonja

A város több pontján találtunk olyan lakóházakat, melyeket minden bizonnyal művészek laknak. Ezek nagyon feldobják a házakat és igazi bohém arculatot adnak a városnak.

Burgas egyik bohém lakóudvara

A művészet szintén jelen van a tengerparttal párhuzamos Sea Gardenben is, mely már több, mint 100 éve színesíti a városképet. Jó pár óra kell a bejárásához, ugyanis mintegy 5 kilométer hosszú. A nagy nyári melegben kítűnő hely a hűsölésre annak, aki nem a tengerben fürdőzik. Találunk benne növényeket, szobrokat, szökőkutat, templomot, színházat, éttermeket, vidámparkot, dinoszaurusz parkot és egy homokszobor kiállítás is.

Homokszobor kiállítás

Ahogy korábban írtam a burgasi tengerpartot főként a helyiek látogatják. Itt is vannak jó bárak, éttermek és fagylaltozók, viszont a partszakasz keskenyebb és több helyen elhanyagoltabb, bár nem olyan zsúfolt. Kevesebb napágy és napernyő van a parton, illetve azok a vendéglátóhelyekhez tartoznak, így használatuk fogyasztáshoz kötött.

Egy hangulatos tengerparti bárban

Összegzés és árak

Mindent összevetve jól éreztük magunkat és a legolcsóbb tengerparti nyaralásunk volt. A repülőjegyet 19.000 ft/fő-ért, míg a szállást 4500 ft/fő/éjszaka áron sikerült foglalnom a főszezonban. Sőt, találtunk egy hangulatos éttermet, ahol egy kétfős vacsora, italokkal 8000 forintba sem került. Ebben a videóban összegyűjtöttem az árakat, illetve ajánlok egy olyan bárt is, ahol 200 forint egy feles, illetve 800 forint egy koktél.

Remélem tetszett a bejegyzés és újra egy érdekes szegletét mutattam meg a világnak. Ha további utazós tartalmakra vagy kíváncsi, akkor kövesd a blogomat és nézd meg az Instagram, a Facebook illetve TikTok oldalamat is!

Szólj hozzá

utazás európa étterem templom bár bulgária nyaralás tenger barlang balkán streetart wizzair unesco óváros bohém fekete-tenger lillaabroad utazásgyereknélkül repülősút