2022. már 17.

Helló Andalúzia!

írta: lillaabroad

Marbella és Gibraltár

Tenger, napsütés, olívabogyó, hegyek, flamenco, mór épületek és a színes virágok, ezek mind-mind jellemzik Andalúziát. Nagy Spanyolország rajongó révén tudtam, hogy imádni fogom ezt a térséget is és nem bánom meg ezt az utat.  Sőt, abban is biztos voltam, hogy kevés lesz az egy hét...

Amit Andalúziáról tudni kell, hogy Spanyolország és egyben kontinentális Európa legdélibb része is. Ebből adódik, hogy a tél enyhe, így akár 20 fokot is ki lehet fogni ebben az időszakban. Sőt, aki kirándulni utazik a térségbe, annak főként ajánlott ilyen időben ide látogatni, mert nyáron elég nagy a hőség. Andalúzia fővárosában, Sevillában konkrétan több alkalommal mértek már 50 fokot (!) is. Persze nem minden nyáron ennyire forró a helyzet ott, de tény, hogy ezen időszakban főként a tengerpartok mellett lehet elviselni az ilyen tikkasztó meleget. Az is elmondható, hogy mivel Andalúzia egy közel Magyarország nagyságú része Spanyolországnak, így találunk hűvösebb hegyvidéki helyeket is, melyekről egyébiránt a következő bejegyzésemben írok.

Marbella óvárosa

Utazás

A fapados légitársaságoknak köszönhetően egész olcsó repülőjegyeket ki lehet fogni a téli időszakban. A Wizzair és a Ryanair is heti kétszer repül Málagába a téli időszakban. Akár kombinálhatjuk is a két légitársaság repülőjegyeit. Odafele reggel 6 órakor, míg haza fele reggel 11 óra előtt nem sokkal indult a járatunk, így nem kellett éjszaka utaznunk.

Belépés

Spanyolország koronavírus szempontból két kategóriába sorolja az országokat: kockázatos és nem kockázatos országok. Magyarország jelenleg az előbbibe tartozik, így az előzetes regisztráció mellett rendelkezni kell oltási igazolvánnyal vagy teszttel. Mindezeken felül a spanyol kormány szúrópróbaszerűen végez tesztelést az országba belépéskor! Ezekről és az aktuális belépési feltételekről bővebben itt olvashatsz.

Szállás

Mi egy kisebb kört tettünk Andalúzia autonóm közösségében 3 tartományt érintve, így összesen 4 szállást foglaltam, melyek mindegyikével meg voltunk elégedve. A szállás áraknál arra figyeljünk, hogy a legtöbb helyen a parkolás felár ellenében lehetséges, ami bérelt autó esetén plusz költség. Átlagban az autó parkolási díja 15 euró/nap.

Autóbérlés

Sok cégnél tudunk autót bérelni, én egy magyar házaspárt választottam, akiket jó szívvel ajánlok. Mindenben a segítségünkre voltak és bármikor a rendelkezésünkre álltak. A mallorcai autóbérléssel összehasonlítva jóval olcsóbban sikerült itt autót bérelni.

Közlekedés

Parkolásnál 3 színt figyelhetünk meg. A legfontosabb, hogy a sárga színnél tilos parkolni! Ha mégis itt állunk meg, akkor elszállítják az autót, ami elég drága mulatság. Az aszfaltra vagy a járdapadkára van festve a sárga vonal. A kék zóna a fizetős parkolást jelöli, melyet automatában rendezhetünk. A zöld zónában az állandó lakók ingyenesen parkolhatnak, míg nekünk turistáknak fizetős parkolóként funkcionál, így esetünkben a kék zónához hasonlóan fizetnünk kell. Amikor semmilyen színt nem látunk az aszfalton, illetve a járdapadkán akkor ingyenesen parkolhatunk. A nagyobb városokban vannak normál fizetős parkolóházak is, melyeket mi elég gyakran használtunk.

Autópálya ugyan van Andalúziában, de annyira jók az alsóbbrendű utak, hogy nem éri meg a fizetős utakat használni. Főként azért sem, mert kapus rendszer működik és drágábban jövünk, ki mint a hazánkban ismert matricás változatnál. Mi mentünk autópályán is, de az autóúthoz hasonló menetidőt mentünk rajta. Az autópályákat az "A" betű utáni "P" jelölés jelenti. Pl. AP7-es autópálya, míg az A7-es egy mellette haladó autóút.

Amikre érdemes még figyelni, hogy vannak városok melyekben bizonyos utcákba nem éri meg behajtani. Legalábbis, ha nem szeretnénk fizetni. Granadában pl. több olyan utca is van, melyekbe csak a helyiek, illetve buszok vagy taxik behajtása engedélyezett napközben.

Ami még fontos, hogy a sebességeket fokozottan tartsuk be, mert Spanyolországban elég nagy összegű gyorshajtási büntetések vannak. A sebességet nálunk nem megszokott módon - helikopterrel és drónnal is - mérik.

S, ami még fontos lehet, hogy nincs zéró tolerancia. Ez annyit teszt, hogy két deci bor vagy két pohár sör elfogyasztása után a volán mögé ülhetünk. Ha pontos akarok lenni, akkor nem büntet a rendőr, ha a véralkoholszint 0,05 %- ot nem haladja meg.

Látnivalók

Előre leszögezem, hogy a látnivalók listája nem teljes, ugyanis temérdek látványosság van Andalúziában. Az egy hét alatt igen sok mindent meg tudtunk nézni, de ezek mennyisége is eltörpül a tájegység nagysága mellett. Mi első körben Málaga és Marbella környéki látnivalókat néztük meg, így ebben a bejegyzésben azokat mutatom be.

Málagától délre haladva Torremolinos és Benalmádena településeket találjuk, melyek már szinte össze vannak nőve. Ezek egyébként igen felkapott családi nyaralóhelyek, melyek kis méretük ellenére is tartogatnak látványosságokat. Gyerekes családoknak a Crocodile Park és a Mariposario de Benalmádena pillangó park is jó program. Utóbbi közelében találunk egy érdekes várat, amit ajánlok megtekinteni, ez a Castillo de Colomares.

Colomares kastély

A kastély 4 építészeti stílust is ötvöz, melyek sorban: gótikus, román, bizánci és mudéjar. Ami még ennél is meglepőbb, hogy a kastélyt egy olyan orvos tervezte és építette, aki semmilyen építészeti képesítést nem szerzett. Szerpentines részen juthatunk fel a kastélyhoz, illetve a parkolás hétvégén nem volt egyszerű, azaz időigényes. Azonban maga a kastély, illetve a kilátás fentről kárpótolta a várakozást. A belépő mindössze 2,5 euró.

Nagyon díszes és különleges kastély

Egy húszperces szintén szerpentines út után érhetjük el Mijas Pueblo települést, amely az egyik legbájosabb andalúz fehér falu. Tudniillik Andalúziában találhatunk több fehér falut, azaz pueblo blancót is, melyek főként Málaga és Cadíz tartományok északi részén találhatóak.

Mijas Pueblo

Ezek a völgyek ölelésében vagy sziklák tetején álló fehér falvak megidézik a múltat. Mindazonáltal, hogy a fehérre meszelt házak gyönyörűen kitűnnek a környezetükből, további közös jellemzőjük, hogy visszaverik a nap melegét. Na de visszatérve a falura, a fő látnivalókat a csacsik jelentik. A lakosok ugyanis eredetileg kézművességgel és földműveléssel foglalkoztak, teherautó híján a fő szállítóeszközük pedig a szamarak voltak.

"Burro" taxi

Ma már természetesen csak a turisták miatt sorakoznak a burro taxik. Másik látványossága a településnek a Plaza de Toros de Mijas, ami az ország legkisebb bikaviadalra alkalmas arénáját jelöli. Itt egyébként a bikaviadalok mellett látványos flamenco előadásokat is tartanak. A falu fő terén boltok és éttermek váltják egymást. Mi a délutáni órákban érkeztünk ide és a hajnali kelés, valamint utazás után itt volt lehetőségünk először tartalmasat enni. Rögtön ki is próbáltuk az andalúz ibérico sonkát, ami nem véletlen világhírű.

Mijas Pueblo utcarészlet

Innen Marbellára vettük az irányt, ahol az első szállásunkat is elfoglaltuk. A nyugis kisméretű települések után nagy váltás volt a nyüzsgőbb Marbella, ami a szezonon kívüli időszaknak köszönhetően mellesleg kevésbé volt pezsgő. Costa del Sol legforgalmasabb és legdrágább városa is Marbella, utóbbi köszönhető a város Puerto Banús luxuskikötőjének. A luxus jachtok és autók mellett a luxus márkákat árusító üzletek is sorakoznak. Puerto Banúst 1970. májusában építtette José Banús helyi ingatlanfejlesztő, hogy létrehozzon egy olyan kikötő és bevásárló komplexumot, amely a csillogásról és a fényűzésről szól és amely nem volt korábban. Mondhatni mindez sikerült.

img_0428.JPG img_0442.JPG

Puerto Banús: egyik oldalt luxus jachtok, másik oldalt luxus márkaboltok

Marbella régi kikötője igen szerény, mert a hajók mellett mindössze pár étterem, kávézó van, illetve a hamisítatlan halászfalvak. Ottjártunkkor felújítás alatt állt a kikötő, ami kicsit rontott a látképen. Mindenesetre az egyetlen nyitva lévő étterem teraszán elidőztünk, kb. egyedüli turistákként. Mondanom sem kell, hogy ez a régi kikötő a felújítás ellenére is jobban bejött, mint a luxi testvére. Az étterem árakról nem is beszélve.

Marbella régi kikőtője közelében álló halászfalvak

A város központjában van az Alameda Park, amely nagyon üde színfoltja a városnak. A parkban sétálgatva úgy érezhetjük magunkat, mintha egy esőerdőben sétálnánk. Sőt, a sok-sok trópusi növényt, szökőkút és csempékkel kirakott padok is feldobják.

Alameda Park

Az Alameda Parktól bármerre indulunk éttermekbe bukkanhatunk. Délen Dalí szobor remekei mellett elhaladva a parti sétányon találhatjuk magukat, ahol játszóterek, bárok és éttermek váltják egymást. Nyáron itt jobbnál jobb  tengerparti bulikat rendeznek. Na meg itt található a város újabb kikötője, a Puerto Deportivo.

Marbella partmenti szakasza télen is hangulatos

A parktól északra véve az irányt a Casco Histórico óvárosba bukkanhatunk, ahol macskaköves szűk utcákkal és gyönyörű elegáns épületekkel találkozhatunk. Nem mellesleg itt van a város főtere a Plaza de Los Naranjos, azaz a Narancs tér. Az illatos narancsfák mellett éttermek és kávézók várják az odalátogatókat. Sőt, a negyedben a mór időkből hátramaradt középkori városfal és erőd is megfigyelhető.

Marbella óvárosa

Andalúziai kirándulásunkat mi egy gibraltári kitérővel is színesítettük. Marbellából autóval egy óra alatt teljesíthető Gibraltár. Mi korán indultunk, így még Esteponában is volt időnk megállni és szétnézni. Nemcsak a strandja gyönyörű a városnak, de az utcái is nagyon szép rendezettek. Itt se hiányozhatnak a kis hangulatos terek, amik egész Andalúziára jellemzőek.

Estepona gyönyörű virágos tere

Aki nem elégszik meg az utcai virágokkal, annak ott az Orchidarium. A különleges üvegkupolás épület már kívülről is felkelti az emberek figyelmét. Hétfő kivételével mindennap látogatható!

Fotó: https://www.costanatura.com/

Esteponától még 40 perces utazással értük el La Línea de la Concepciónt, amely az utolsó spanyol település Gibraltár előtt. Érdemes itt parkolni és gyalog átlépni a határt. Már csak azért is, mert így közelről megtekintheted Gibraltár egyik érdekességét a kifutópályát.

Gibraltári határátlépés

Ha szerencséd van és pont akkor száll le egy repülőgép, akkor végigkísérheted a landolás pillanatát testközelből. Mivel kisfiunk és én is a repülőgépek szerelmesei vagyunk, szerettem volna, ha látjuk itt egy repülő landolását. Így előre kinéztem melyik járat mikor fog érkezni. Sok választás nem volt, mivel délelőtt és késő délután is mindössze 1 járat érkezett Gibraltárra.  Esetünkben a délelőtti volt a nyerő, mindent ehhez igazítottam. Így fért bele az időnkbe Estepona is. Miután egyre közelebb kerültünk Gibraltárhoz szomorúan konstatáltam, hogy a kiírt időponthoz képest jóval hamarabb landol a gép, így lemaradunk az érkezésről. Konkrétan a telefonom néztem végig, hogy landol. Nem szomorkodtam sokat, mert az élet ilyen, egyszer szerencsénk van, egyszer nem. S különben is örülök, hogy ide is eljutottam!

A kifutópálya, amin mindenki keresztül megy belépéskor

Gibraltár repülőterét amúgy a veszélyesebb légikikötők közé sorolják. A fel- és leszállást nemcsak a rövidre szabott 1800 méteres kifutópálya nehezíti, hanem a rendszeres ködképződések és a Gibraltári szikla által keltett légörvények is. Utóbbiak kiszámíthatatlan erősségű és irányú széllökésekkel taszigálják a repülőgépet leszállás közben. A különleges repülőtérre főként az Egyesült Királyságból érkeznek járatok, ami nem véletlen, ugyanis Gibraltár brit tengerentúli terület, egy városállam. A terület régóta fontos terepe a Brit Fegyveres Erőknek és a Brit Királyi Haditengerészetnek.

Gibraltár brit tengerentúli terület

Az Egyesült Királyság révén 1973-tól egészen a Brexitig az Európai Unió része volt, de a királyság kiválása után a schengeni övezet része maradt. Így a határ átlépésekor a magyar állampolgároknak elegendő a személyi igazolvány. Tőlünk egyéb más iratot, így oltási igazolványt, illetve teszteredményt nem kértek. A gyors belépés után rögtön a kifutópályán találtuk magunkat, ahol megpillanthattuk egyébként a korábban érkezett repcsit is. Még konkrétan tartott az emberek kiszállítása. A kifutópálya amúgy nem meglepő módon nagyon szeles és forgalmas volt. Ha fel- vagy leszáll egy repülő, akkor a sorompókat lezárják és a vasúti átjárókkal megegyezően a többi forgalomban lévő várakozik, amíg szabad nem lesz az út.

Gibraltári utcarészlet

Innen máskülönben taxival és busszal is eljuthatunk a központba, de mi kemények voltunk és végig gyalogoltunk. Az angol típusú telefonfülkék mellett, angol postaládák, utcatáblák, szuvenírek, kocsmák és rendőrök is megfigyelhetők angolos kivitelben. A Main street telis-tele van boltokkal és éttermekkel. Nagyon sok óra- és ékszerbolt van, melyek vámmentesek. Az éttermek étlapjai angol nyelvűek és a spanyol ételek mellett megjelennek az angol ételek is, mint a fish&chips. Ámbár a gibraltáriaknak az angol a hivatalos nyelvük, de beszélnek spanyolul, portugálul, arabul és olaszul is. Továbbá van egy kevert nyelv is, a yanitó, ami a spanyol és angol nyelvek mixéből jött létre.

A városállam főutcája a Main street

A főutcán teljesen végig kell sétálnunk, hogy elérjük a felvonót, ami felvisz Gibraltár legismertebb látnivalóihoz, a berber makákókhoz. Aki nem szeretne felvonózni, az taxival vagy gyalog is felmehet a hegyre. Mi kombinált jegyeket vettünk, ami tartalmaz oda-vissza jegyet a felvonóra, illetve belépést a nemzeti park területére. A jegytípusokat és -árakat itt tudod megnézni.

Angol utcatáblák Gibraltáron

Ha valaki csak a majmokat szeretné látni, akkor nem szükséges megvennie a belépőt a nemzeti parkba. A felvonóból a szabadtérre kilépve ugyanis rögtön ott vannak a kis aranyosak, akik Európában egyedülálló módon csak itt láthatóak szabadon.

Egy tipikus gibraltári látkép

Etetni tilos őket és nem is ajánlatos ezt nem betartani. Láttunk rá példát, hogy mi történik akkor, mikor meghallanak egy csörgő-zörgő dolgot vagy kiszagolnak valami élelmet. Mondhatni nem okoz nekik gondot megszerezni az ételt, akár a táskából is. Az egyik kis cuki minket is betámadott, mert hibáztunk, hogy a babakocsi fogóján hagytuk egy ajándéktasakot, benne a fő utcán vásárolt kubai szivarokkal. A papírzacskó szimpatikus volt és a semmiből ott teremve lekapta a maki, majd mindent megtett, hogy kicsomagolja. Férjemnek volt annyi lélekjelenléte, hogy kikapta a maki kezéből a zacskót, aki mindezt hagyta. Maradjunk annyiban, ha étel lett volna benne, akkor valószínűleg nem lett volna ilyen jámbor.

A papirzacskókat is el kell dugni a makik elől

Ezután még óvatosabban és figyelmesebben toltam a babakocsit és tartommal szemmel a kis lopósokat. Egy kis kapun áthaladva mentünk be a fizetős nemzeti parkba, ahol további makikkal találkoztunk. Itt van egy üvegaljú kilátó,a Skywalk Gibraltar, ahonnan páratlan panoráma nyílt a hegy legmagasabb pontjára, illetve a tengerre. S innen láthattuk még Afrika partjait is.

Csodás a panoráma fentről

Lejtőn lefele sétával elérhetünk egy barlangot is, ez a Saint Michael's Cave. Ennek a látogatását szintén tartalmazza a kombinált jegy. A legtöbben ezt a barlangot már nem nézik meg, pedig egy igazán szép látnivaló. Nem túl nagy, de annál minőségibb látványban lehet részünk.

St. Michael's barlang szép megvilágítással

A barlangnál étterem és bolt is található, illetve várakozó taxisok. A felvonótól ekkor alig 1 kilométerre voltunk, de szintkülönbség jócskán volt. Nem volt hangulatunk az emelkedőn felfele babakocsival menni, így úgy döntöttünk más megoldás után nézünk. Rögtön a taxisokat interjúvoltuk meg, akik sajna nem tudtak segíteni, mert azokat az utasokat várták, akik velük mentek fel. Nem volt mit tenni, gondoltuk akkor legyaloglunk a városba. Nem is gondoltuk mire vállalkozunk. Az hagyján, hogy lejtőn lefele nem volt egyszerű fogni a babakocsit, de a legvégén már tolni se lehetett, mert csak hatalmas kődarabokon keresztül lehetett közlekedni. Egy biztos, hogy emlékezetes utazás lett ez is.

Gibraltár látképe

Végül 2 kilométer lejtőmenet után elértük a várost és már csak 3 kilométer várt ránk a parkolóig. Mondanom sem kell, hogy felüdülés volt a városban vízszintesen, aszfalton menni.

Itt már nagyon közel voltunk a városhoz

Az újbóli határátlépés is simán és gyorsan ment. Itt egy kedves momentum történt, a határőr rápillantott a kezünkben tartott személyi igazolványokra és csak annyit mondott magyarul: köszönöm! Én is hasonlókat gondoltam, mikor véget ért a gibraltári kalandunk. Köszönöm, hogy mindezt átélhettem, s egy újabb csodás részét látogathattam meg a világnak.

Remélem tetszett a bejegyzés és Te is kedvet kaptál Andalúziához. Spanyolországnak ezen szeglete annyi színes látnivalót  tartalmaz, amit igazán érdemes megnézni. A következő bejegyzésemben újabb csodás andalúziai helyszíneket mutatok be. Ha további utazós tartalmakra vagy kíváncsi, akkor kövesd a blogomat és nézd meg az Instagram illetve TikTok oldalamat is!

Szólj hozzá

utazás spanyolország európa falu tenger park állatok mediterrán andalúzia barlang wizzair malaga marbella egyesültkirályság városállam gibraltár utazásgyerekkel utazóanya utazócsalád családiutazás külföldiutazás utazáskoronavírusidején repülősút különlegeshely