2021. aug 27.

Izgalmas Belgrád

írta: lillaabroad

Gondoltál már arra, hogy megnézd a szerb fővárost? Ha nem, akkor remélem meghozom a kedvedet hozzá. Nemcsak, hogy itt találjuk az egyik legfontosabb diadalunk helyszínét, de Belgrád Európa egyik legbulisabb fővárosa és ráadásul még tengerparttal is rendelkezik.

Belgrádba repülővel is utazhatunk, de mivel hozzánk nincs messze a szerb határ, így az utazás legegyszerűbb módját, az autózást választottuk. A határátlépéshez ajánlom a Border Watcher applikációt, amely megmutatja a valós helyzetet a határon. Segítségével odaúton hamar átjutottunk a határon és végig autópályán száguldhattunk a szerb fővárosig. Az autópálya használatért kapuknál tudunk fizetni készpénzzel és bankkártyával is. Hazaútnál szintén az applikációt használtuk és még a szálláson megnéztük, hol érdemes átkelni. Internet hiányában csak reméltük, hogy sokat nem változik a helyzet. Pechünkre, sajnos változott. Így az amúgy is kerülővel elért határt fél óra után lecseréltük egy másik kevésbé pörgős határra. Viszont a több órás várakozás előnye volt, hogy megismerkedtünk kinti magyarokkal, akik sok, ámbár nem annyira publikus dolgot meséltek a kint létről és magáról Szerbiáról. A határátlépéshez egyébiránt a személyi iratokon és a gépkocsi forgalmi engedélyén kívül más nem kellett.

Olvastam korábban, hogy a szerbek veszélyesen közlekednek az utakon. Ezt megcáfolni valóban nem tudom, mert simán megelőznek autópályán a leállósáv felől jobb oldalról és a többsávos körforgalom belső sávjából is simán kihajtanak. A dudát pedig ritka mikor nem nyomják. Szóval, nem árt jobban figyelni a szerb fővárosban, de amúgy nem kerültünk veszélyes helyzetbe és az autó is megúszta a kirándulásunkat. A belvárosban foglaltam apartmant igen jutányos áron, kettőnknek 2 éjszakára 20.000 forintnak megfelelő dinárért. Akit érdekel itt a szállásunk linkje, őszintén ajánlom. Szerbia nem tagja az Európai Uniónak, sőt ahogy észrevettük nem is szeretnének azok lenni. Ennek megfelelően nincs euró és EU-s roaming sem. Utóbbi a parkolási díj fizetésénél kellemetlen, mert a parkolójegyet SMS-ben vagy applikáción keresztül a legkönnyebb megvenni. Ugyanakkor lehetőség van még kioszkban is váltani jegyet. Miután a szállásadónk telefonon keresztül bejuttatott minket a lakásra, gyorsan le is töltöttem a Parking Servis applikációt és vettem parkolójegyet. Sajnos csak 2 óra hosszára tudtam jegyet venni 106 dinárért (~ 320 ft), mert a 2-es parkolózónában álltunk meg. Értelemszerűen az 1-es zónában egy, a 3-as zónában három órát tudunk parkolni. Miután lejárt a 2 óra, egyébként engedett még venni 1 extra órát 190 dinárért (~ 570 ft), de mivel nem akartuk, hogy az extra óra lejárta után elvontassák az autót, más lehetőség után kellett nézni. Átparkoltunk hát a közeli Slavija parkolóba, ahol 1 napi parkolásért 1500 dinárt (~ 4500 ft) fizettünk. Itt szerencsére volt lehetőség személyesen kártyás fizetésre.

A közlekedést gyalogosan, illetve villamossal oldottuk meg. A korábban említett kioszkban tudunk venni 1,3 vagy 5 napos jegyet, mellyel a villamost, buszt és trolibuszt is használhatjuk. Az egynapos jegyért fejenként 300 dinárt (~900 ft) fizettünk, ami nagyon megérte, mert sokat utaztunk vele.

Taxival is mentünk kétszer, velük is meg voltunk elégedve. A buliból haza fele taxizáskor kedves gesztusként még kekszet is kaptunk a sofőrtől. A taxisokat spontán, bárhol le lehet inteni, mi is úgy fogtuk meg őket.

Evés, ivás, szórakozás

A leghangulatosabb rész a városban egyértelműen Skadarlija, Belgrád bohém negyede. Macskakövek, éttermek, bárok és élőzene, ami jellemzi a negyedet. Na meg persze a kalap, ami a negyed jelképe és előszeretettel szerepel a vendéglátóhelyeken is. Skadarlijában a város legjobb történelmi éttermei találhatók, amik már a 19. században kiszolgálták az embereket. Mi több, előszeretettel megfordultak itt költők, írók és színészek is. Sok költemény született az itteni éttermekben, melyeket a szalvétákra és menülapokra jegyeztek fel és amik így akarva-akaratlanul fizetőeszközzé váltak.

Nekünk itt kedvenc éttermünk a Vörös Rózsa lett (Crvena Ruza), de finomat ettünk a felkapott Két Szarvas étterem teraszán (Dva Jelena) is. Az éttermek mindegyike a hagyományos, szerb konyha fogásait kínálja, ami igen húsos, mint a magyar. A helyi húspogácsa a pljeskavica nagyon ízletes, ahogy a romániai micshez hasonló čevap is.

Előételek közül ajánlom a zakuszkával rokon ajvárt, amely paprikából, padlizsánból, fokhagymából készített mártás. Egy másik autentikus szerb étel továbbá a kajmak, ami szintén mártogatósként van jelen az étlapokon. Ennek a tehéntejből készült túrónak egészen krémes jellege van, néhol tejpudingnak is hívják. Aki szereti az alkoholos italokat, annak is vannak helyi különlegességek. A nálunk is előszeretettel fogyasztott pálinka nemcsak az éttermekben és bárokban, de az utcán is kóstolható és vásárolható.

A finom szerb ételek és italok mellett a helyi zenészek is mindenhol jelen vannak és megnyugodhatsz, hogy biztosan hozzátok is odamennek. Ráadásul a szerb nóták mellett, még magyart is játszanak. Már ebben az utcában látszódott, hogy a szerbek szeretnek szórakozni. Estére minden étterem terasza megtelt és a macskaköveken egyfolytában fel-alá mászkáltak jókedvűen az emberek. Megfigyeltem a szerb hölgyek adnak magukra és magassarkú cipőjükben nagyon jól egyensúlyoztak a nem éppen sima terepen. Párhuzamosan a Skadarska utcával van a Cetinjska utca, ami szintén éttermeknek és bároknak ad helyet. Az utcában egy régi sörgyár területén a Cetinjska 15 szám alatt pedig kocsmák és bárok sokasága van egy udvarban. Estére ez is rendesen megtelt a fiatalabb korosztállyal.

S, ha még mindez nem lenne elég, a Száva partja szintén tele van szórakozóhelyekkel, ámbár ezek belépőjegyesek. Mi több, van, ami regisztráció köteles és dress code-os. Mi a hangulatos, nappal kávézóként üzemelő Jass Bastába mentünk (belépő: 300 dinár), illetve a KC Grad romkocsma jellegű helyre (belépő: 400 dinár). Az italárak az otthoni, nagyvárosi árakkal megegyezőek és kártyával is rendezhetjük a számlát.

LÁTNIVALÓK

A nem bulizóknak jó hír, hogy azért vannak látványosságok bőven a városban. Nekünk magyaroknak a legfontosabb nevezetesség a Nándorfehérvári vár, ami ráadásul ingyenesen látogatható.

A várból amúgy csodás kilátás nyílik a városra és a vár területén különböző, belépődíjas kiállításokat tartanak. Így lehet dinó parkba vagy katonai múzeumba is menni. A vár külső és belső falai között pedig egy ingyenes haditechnikai kiállítás van. Mindezek mellett egyébként sok épületet találunk itt, melyek közül nekem a legjobban a - címlapon is látható - St. Petka ortodox templom tetszett.

Akinek ez tetszik, annak tetszeni fog a város szimbóluma is a Szent-Száva templom, ami a világ egyik legnagyobb ortodox temploma. Már négy évvel ezelőtt jártam Belgrádban, azaz Nándorfehérváron, de akkor kimaradt a hatalmas ortodox csoda. Most, mikor először megpillantottam kicsit csalódott lettem, mert restaurálás miatt úgy tűnt, hogy nem jutunk be és a kordonok miatt nagyon közel se mehetünk hozzá.

Aztán észrevettem, hogy a főbejárat megközelíthető és még a templomba is be lehet menni, ráadásul ingyenesen. Ahogy más egyházi épületekben, itt is fogadnak adományt, sőt becsület kassza van a gyertyáknál, amit a templom előtt gyújthatunk meg.

A város másik jelentős ortodox székesegyháza a Szent Márk templom a Tasmajdan parkban. Ottjártunkkor rengetegen voltak a parkban, játszótereztek, sétáltak, futottak és kutyát sétáltattak. Ez máskülönben az estékre is jellemző volt, hogy nagyon sokan voltak a főbb tereken, éjszakába nyúlóan gyerekekkel is. Az ortodox templom mellett egy sokkal kisebb orosz ortodox templom áll. A kis orosz templomot rögtön kiszúrhatjuk a zöld tetőjének hála. A parkkal átellenben megtekinthetjük a Parlament impozáns épületét is.

Innen egy 10-15 perces sétára találunk egy takaros botanikus kertet, aminek a neve Jevremovac Botanical Garden. Felnőtteknek a belépő 300 dinár (kb. 900 ft), 8-15 év között 100 dinár (kb. 300ft) és 8 év alatt ingyenes. Jól kitalálták, hogy a belépőre rakták a kert térképét, amely 3 útvonal lehetőséget ajánl fel attól függően, hogy mennyi időt szeretnénk elölteni a parkban. A kinti rész mellett van üvegház is és a világ minden részéről találunk növényeket, kívül-belül.

A városban egy mecset maradt fenn az Oszmán Birodalom uradalmából, ez a Bajrakli mecset. Neve megegyezik egyébként a Koszovóban Peja településen állóéval. Ami azért is érdekes, mert Koszovót a mai napig nem ismeri el független államként Szerbia, erre utaló feliratokat több helyen is látni lehet Belgrádban. A koszovói háború idején a Nato által végrehajtott hadművelet nyomai a város bizonyos épületein pedig a mai napig láthatóak. Az 1999-es légi támadás során komoly károk keletkeztek Belgrádban és sok ezer ember halt meg, köztük gyermekek is. Egyik ilyen lebombázott épületegyüttes a valamikori jugoszláv vezérkar, a Generalstab építményei a kormány épületétől mindössze 50 méterre.

Egy másik jelentős épület, ami a bombázásra emlékezteti a látogatókat az a Tasmajdan park szomszédságában álló szerb rádió és tv épülete. Itt a jelentős anyagi kár mellett, személyes veszteség is történt: 16-an haltak meg.

A bombázások során sajnos óvodákat és iskolákat is találtak el, így sok gyermek is halálát lelte. Erre emlékeztet a Tasmajdan Parkban a Szent-Márk templom előtti emlékmű.

Múzeumok közül a Jugoszláv Múzeum látogatása ajánlott, benne a Virágházzal, ahol eltemették Jugoszlávia első elnökét, Josip Broz Tito marsallt. A másik híres múzeum pedig Nikola Tesla életét és találmányait mutatja be. Tőle nem messze mellesleg a Természetrajzi múzeum található. A Jugoszlávia Múzeumtól délebbre már az előkelő Dedinje negyedben, azon belül is a Kraljevski parkban csodálhatjuk meg a Királyi Palotát és a Fehér Palotát. Itt lakott korábban Tito marsall és Slobodan Milošević is. Jelenleg a palota II. Sándor trónörökösnek, feleségének Katherine görög hercegnőnek, illetve II. Sándor előző házasságából született gyermekeinek és azok családtagjainak otthona.

Képforrás: www.pinterest.com

A város legnagyobb emlékműve az év elején átadott Nemanja István fejedelem szobra. A szerb államalapítóról mintázott emlékmű 23,5 méter hosszú és 68 tonna súlyú. Helyileg pedig a vasútállomás előtt található.

Képforrás: www.szabadmagyarszo.com

Ha szeretnénk olcsón és friss termékeket vásárolni, akkor irány a helyi piac. Minderre a bohém negyed szomszédságában álló Zeleni Venač, a város egyik legrégebbi piacát ajánlom. A zöldségek, gyümölcsök és húsok mellett, virágokat, magokat, édességeket, ruhákat, de még tisztítószereket vagy elektronikai eszközöket is találunk, egy szóval mindent is.

A piactól nem messze máskülönben megtekinthetjük Belgrád egyik legelegánsabb szállását a Moskva Hotelt, ami ráadásul már 1908 óta fogadja a vendégeit. Nem is akármilyeneket, mert megszállt itt hajdanán Albert Einstein, Anna Pavlova, Indira Gandhi és a ma élő hírességek közül Robert De Niro, Michael Douglas és Brad Pitt is, csakhogy pár nagy nevet említsek.

Aki a drágább termékek iránt érdeklődik, annak ott a Kneza Mihaila utca, amely a Váci utcára hajaz. Itt amúgy, ha nem vásárolunk is elidőzhetünk az utcai forgatagban. A közeli Köztársaság tér (Trg Republik) éttermeinek, bárjainak teraszán pedig szusszanhatunk is. A város egyik legforgalmasabb helye este is nagyon nyüzsgő. A tér közepén Mihajlo Obrenovič herceg emblematikus lovas szobrát figyelhetjük meg, nevéhez fűződik az ország 500 éves török uralmának megtörése. Az előbb említett sétáló utca neve is a herceg nevét jelöli.

Aki a meleg nyáron érkezik a fővárosba az is megnyugodhat, mert a város strandján, Ada Ciganliján csobbanhat is. Ezt nevezik egyébként Belgrád tengerpartjának. Az egykoron itt élő cigányokról elnevezett félsziget és a mesterségesen kialakított Ada tó jó példája a folyó ésszerű kihasználásának. A tó kavicsos partján rengeteg étterem és bár várja az ide látogatókat. Ezen kívül a szigeten kialakítottak egy hatalmas szabadidő- és sportkomplexumot.

Képforrás: https://www.instagram.com/adaciganlijaofficial

Végül, de nem utolsó sorban, amit biztosan látunk, ha Belgrádba látogatunk, az a street art. Nagyon sok épületet díszít valamilyen graffiti, legyen az lakóház, szórakozóhely vagy lépcső. A város kreatív központjaként nevezett Savamala negyedben főleg sokat találunk belőlük.

Ahogy láthatjuk Belgrádban nem lehet unatkozni. Ennek ellenére, hiába van a szomszédban, mégis kevésbé látogatjuk. A három nap alatt mindössze egyszer hallottunk magyar szavakat - azt is a Nándorfehérvári várnál - amin igen meglepődtünk. Mi egyszer sem tapasztaltunk ellenszenvet vagy rosszalló megjegyzést. Tehát összegezve az általam leírtakat: bátran ajánlom a szerb fővárost hosszú hétvégére vagy akár több napra is. Biztos, hogy nem fog unatkozni az ember, ráadásul nem veri nagy költségekbe magát.

Remélem tetszett a bejegyzés és Te is kedvet kaptál Belgrádhoz. A szerb főváros tipikus példája annak, hogy a közelben is találhatunk izgalmas helyeket, ráadásul nem is kell mélyen a zsebünkbe nyúlni. Ha további utazós tartalmakra vagy kíváncsi, akkor kövesd a blogomat és nézd meg az Instagram illetve TikTok oldalamat is!

Szólj hozzá

szórakozás utazás étterem templom szerbia park balkán belgrád ortodoxtemplom botanikuskert utazóanya lillaabroad lillaabroad blog hu tags utazasaim helyigasztró utazáskoronavírusidején utazásgyereknélkül