2020. okt 22.

Villámlátogatás Andorrában

írta: lillaabroad

Az év eleji barcelonai utunkat gondoltam feldobom egy olyan helyszínnel, ahol még egyikünk sem járt, s ahova itthonról nehezebben tudnánk eljutni. Így hát elterveztem, hogy elbuszozunk Barcelonából Andorrába, hivatalos nevén az Andorrai Hercegségbe. Biztos sokakban felvetődik a kérdés, hogy de mi van Andorrában?!

Először Andorra szó hallatán nekünk magyaroknak főként egy csúfos vereség jut eszünkbe. Ha utánaolvasunk, akkor pedig már egész vonzó úti célnak tűnik a Pireneusok völgyében fekvő miniállam. Andorra területe valamivel kisebb, mint Budapesté és népessége kb. 77.000 fő. Annak ellenére, hogy nem tagja az Európai Uniónak, az euró a hivatalos pénzneme és a magyar állampolgárok beléphetnek személyigazolvánnyal is az országba. A törpeállam fő vonzereje a vám-és adómentesség. Így a látogatók javarészt nem a klasszikus turisták, hanem a bevásárlóturisták. Mondjuk ezt kiegészíteném a téli sportolókkal, mert Andorra egyébként síparadicsom is. Rajtunk kívül - aki nem vásárolni ment, az síelt vagy snowboardozott. Mi voltunk csak ilyen elvetemültek, hogy kíváncsiságból bevállaltuk a hosszú buszozást kisgyerekkel. Megsúgom, nem bántuk meg, sőt. Az igazság az, hogy már régóta szerettem volna látni Európa legmagasabban fekvő fővárosát, Andorra la Vellát és örülök, hogy ezt a családommal is megoszthattam.

Mivel Andorrába se menetrend szerinti repülőjárat, se vonat nem jár, így csak közúton közelíthetjük meg Barcelonából. Ezen módon több busztársaság is a rendelkezésünkre áll, a hét minden napján, több időpontban is. A három órás úton gyönyörű panoráma tárult elénk, s nagy szerencsénkre kisfiunk szinte végig aludt. A határátlépésnél csak annyit vettünk észre, hogy lassított a busz, majd elénk tárult a gyönyörű piciny ország.
Mákunkra az időjárás is kegyes volt hozzánk, mert nem a várt hidegbe csöppentünk, hanem kellemes tavaszias érzésünk volt. Már Andorra buszállomása se a nálunk megszokott képet mutatta. S nemcsak a táj szépsége, hanem az épület korszerűsége és tisztasága is szokatlan volt számunkra. A szállás felé sétálva pedig csak kapkodtuk a fejünket a különböző luxusmárka üzletek között. Lévén, hogy adómentesen lehet vásárolni, a normál áraknál jóval kedvezőbben vehetünk pl. Rolex órát vagy Chanel parfümöt. A mi legdrágább tételünk egy játék rendőrautó és egy hűtőmágnes volt, amik egyébként valóban nem voltak olcsók, de mindkettő vásárlása kötelező volt, legalábbis a kisfiunk, Milován szerint. A szuvenírboltot eltekintve máshol tényleg a szokásos turistás díjszabásnál alacsonyabb árakkal találkoztunk. A hotelünkhöz közel - ami nem volt nehéz, mert a főváros maga nagyon kicsi - lévő élelmiszerboltban minden olcsóbb volt, még az otthoni áraknál is.
Az üzletek mellett természetesen akad más látnivaló is a Hercegség fővárosában. A főtéren található például Salvador Dali La Noblesse du Temps (Az idő nemessége) szobra. Az 5 méter magas, szürrealisztikus olvadó órát, a Piazza Rotondán találjuk a Paris-híd előtt. A bronz remekművet Enric Sabater adományozta az andorrai kormánynak, aki 1968 és 1982 között Dali ügynöke volt. Az olvadó órát vagy elmúló időt egy fatörzs veszi körül, az óra tetején egy korona van, amely az idő mesterét szimbolizálja az emberiség felett. A szobor mögött elhelyezkedő, a Gran Valira folyón átívelő Pont de Paris híd pedig a város jelképe.
Érdekesség lehet még a  La Casa de la Vall, magyarul A völgy háza - az andorrai parlament épülete. Az 1580-ban emelt épületbe 1702-ben költözött be a parlament. Falain gótikus freskók ábrázolják Krisztus szenvedéseit. A parlamenti ülések idején a képviselők napokig itt éltek 4 ágyas szobákban. A régi ház mellett felhúztak modern épületet is, így most már itt munkálkodik a 28 tagú parlament. Látnivaló még a Carrer Prada Casdet tér közelében álló Sant Esteve Plaça Príncep Benlloch – Szent István templom egy része már a római korban is templom volt.
Annak ellenére, hogy napközben nem volt sok ember az utcákon, estére mintha feltöltötték volna őket. Így elmondható, hogy az esti séta igazán nyüzsgő volt. Ennek magyarázata, ahogy korábban írtam, az ide látogatók nagy része a téli sportokat űzi, így míg nappal a pályákon vannak, este már mindenki a város utcáin szédeleg.

A főutcán az üzletek mellett igényes éttermek és bárok között is válogathatunk. Van amerikai, olasz, francia, indiai, és török vendéglő is. Nekünk végül egy középkori stílusú franciás nevű tavernára esett a választásunk. Mivel mi az átlaghoz képest mindig hamarabb vacsorázunk, tömeget nem tapasztaltunk és várni sem kellett sokat az ételekre.

Az étterem franciás neve egyébiránt nem véletlen, ugyanis Andorra kettős: spanyol – francia felügyelet alatt álló társhercegség. Így a hivatalos katalán nyelv mellett, a spanyol és francia nyelvvel is lehet itt boldogulni. Mi azt tapasztaltuk, hogy az angol nyelvet is mindenki elég jól beszéli. Egyébként az itt lakóknak az állam a vámmentesség mellett, kiváló szociális szolgáltatást, példamutató iskolarendszert és ingyenes betegellátást is nyújt. Azonban ahhoz, hogy valaki andorrai állampolgár legyen, legalább 1 andorrai őst fel kell mutatnia amellett, hogy legalább 20 évet itt élt az országban. Így érdekes helyzet alakul ki az országban dolgozó több ezer spanyol itt született gyermekének, akik nincsenek nyilvántartva Spanyolországban és csak reménykednek, hogy megkapják az áhított andorrai állampolgárságot. Így, ha andorrai állampolgárságra nekünk magyaroknak nem is, de remek andorrai élmények megszerzésére mindenképp van lehetőségünk.

Remélem tetszett a bejegyzés és Te is kedvet kaptál egy andorrai utazáshoz. Ha további utazós képekre, sztorikra, tippekre vagy kíváncsi, akkor kísérd figyelemmel a blogomat és kövesd az instagram oldalamat is!

Szólj hozzá

utazás európa főváros andorra hegység törpeállam utazásgyerekkel családiutazás buszosutazás külföldiutazás lillaabroad lillaabroad blog hu tags utazasaim