2022. máj 05.

5 hasznos tipp egyiptomi nyaraláshoz

írta: lillaabroad

Minden utazásom előtt alaposan utánajárok a dolgoknak, hogy ne érjen nagy meglepetés. Így történt ez az egyiptomi utunk során is, amikor Hurghadába utaztunk. Most ezeket a fontos tudnivalókat osztom meg veled, hogy téged se érjen meglepetés Egyiptomba utazáskor.

Az előző hosszabb bejegyzésem főként élménybeszámoló, de már ott is írtam egyiptomi tudnivalókról, mint pl. a helyi időjárásról, kinek melyik térség az ajánlott, illetve az alkudozásról is. A mostani bejegyzésem kifejezetten az Egyiptomba készülőknek szól. Így összeszedtem 5 olyan tippet, amelyeknek biztos hasznát veszed.

1. Vízum

Egyiptomba utazáshoz magyar állampolgároknak vízum szükséges, melyet az érvényes útlevélbe (elvárt érvényesség: a hazautazástól számított 6 hónap) ragasztanak. A vízumot legegyszerűbb megszerezni Egyiptom nemzetközi repülőterein 25 dollár ellenében. Ez alól kivételt képeznek, akik a Sínai-félszigetre érkeznek (Sharm el-Sheikh térsége) és azt nem is hagyják el, mert azoknak a sínai vízum 14 nap tartózkodásig ingyenes. Amúgy létezik már online vízum is, de az egyiptomi hatóságok hivatalos tájékoztatása szerint az online rendszer még instabil, ezért biztosabb a határon történő belépéskor megvásárolni a vízumot. Más reptereken nem tudom, hogy működik, de Hurghadán nagyon könnyen belefuthatunk ezen a téren lehúzásba. Ugyanis a hivatalos vízumértékesítés kicsit eldugott helyen van, ellenben az utazási irodák által kínált drágább vízumértékesítőkkel, akikkel rögvest szemben találjuk magunkat. Sőt, az utazási irodák eladói még integetnek és kiabálnak is, hogy arra kell menni. Mondanom sem kell, hogy a mi járatunkon is az emberek 90 %-a oda ment és fizetett jóval többet a 25 dolláros vízumért.

Egyszerű a képlet, a BANK feliratot kell keresni, ahol alapáron vehetjük meg a vízumot. Valószínűleg nem fog ott állni senki.

2. Regisztrációs lap

Az útlevél és vízum mellett szükséges kitölteni egy regisztrációs lapot minden személynek. Ráadásul ezt nemcsak Egyiptomba belépéskor, de kilépéskor is szükséges. Egyiptomba utazáskor elvileg a repülőgépen kiosztják ezeket a lapokat. Ez szerencsés eset, mert akkor nyugodtan kitölthetjük a repülőgépen. Nekünk nem adtak a repülőgépen, sőt a vízum vásárlásakor sem, így a reptéren kis időbe telt mire szereztem magunknak. Ezen a regisztrációs lapon egyébként alapadatokat kell megadni, mint név, születési hely és dátum, nemzetiség, útlevélszám, járatszám és a szállásunk neve. Ha kitöltöttük a regisztrációs lapot, akkor a vízummal beragasztott útlevéllel együtt mehetünk az útlevél ellenőrzésre és üdv Egyiptomban.

Az országból kilépéskor szintén ki kell tölteni regisztrációs lapot, amit a becheckoláskor adnak és amit  kitöltve szintén az útlevél ellenőrzéskor adunk le.

3. Dollár vs. euró

Habár Egyiptom hivatalos pénzneme az egyiptomi font, a turista helyeken általában dollárban vagy euróban is tudunk fizetni. Sőt, a vízum pl. hivatalosan dollárban (25 $) van megadva, így azt lehetőleg azzal fizessük. Borravalót is szerencsésebb dollárban adni, mert a fémpénzeket nem tudják a  bankban beváltani a helyiek ( 1 $ papír, míg az 1 € fémpénz). Vannak ugyan boltok, ahol csak helyi pénzben tudunk fizetni, de aki a hotelben és fakultatív programokon vesz csak részt, annak nem szükséges helyi pénzt váltani. Amennyiben egyiptomi fontot szeretnénk váltani, akkor a legegyszerűbb, ha automata segítségével a kártyánkról veszünk le pénzt.

A dollárnál arra figyeljünk, hogy 2006 évjárat utáni, nem gyűrött és szakadásmentes legyen.

4. Baksis

Egyiptom borravalós nemzet, így szinte mindenhol elvárt némi honorárium. Ahogy az előző bekezdésben már írtam, a legjobb erre az 1 dolláros. Ezt adhatjuk alkalmanként a hotel takarítóknak, pincéreknek és a londínereknek is. Továbbá bárkinek, akinek a szolgáltatásával teljesen meg voltunk elégedve. Fakultatív programokon a sofőröknek és idegenvezetőknek az időtartamtól függően 5-10 $/fő ajánlott.

Jó tudni, hogy a nagyobb címleteket a takarítók is szívesen felváltják. Így, ha kevés egy dollárost tudtunk magunkkal vinni, akkor ez a probléma orvosolható.

5. Fáraó átka

Ez az a téma, ami leginkább elrémíszti az embereket az egyiptomi utazástól. A hírhedt betegség, ami sok mindenkit a mellékhelyiséghez köt. Ezzel kapcsolatosan mindenkinek más a véleménye, sokan a pálinkára esküsznek, sokan isznak a csapvízből is és semmi bajuk, ez nagyon emberfüggő dolog szerintem. A továbbiakban a saját tapasztalataimat osztom meg, amik nekünk beváltak. Az egyik legfontosabb dolog volt számunkra, hogy a csapvízből ne igyunk. Ebben egyébként a helyiek is megerősítettek. Mi a fogunkat is ásványvízzel mostuk. Elvileg a szállodákban a jeget sem csapvízből készítik és a zöldségeket és a gyümölcsöket sem csapvízzel mossák. Az más kérdés, hogy a higiénia az egyiptomiaknál nem egyenlő a miénkkel, így pl. a kézmosás náluk nem annyira alap mellékhelyiség használat után, mint nálunk. Előbbiek okán mi a főtt, illetve a párolt ételeket részesítettük előnyben. Továbbá megelőzésképpen probiotikumot adtam kisfiamnak és magamnak az utazás előtt, illetve a kint tartózkodásunk alatt is. Illetve arra is figyeltünk, hogy ne együk/igyuk tele magunkat, mert az eltérő fűszerezésű ételek hirtelen, túlzott fogyasztása szintén megterhelő lehet. Amit sokan ajánlanak még az a kóla, ami a gyomorrontáson segíthet.

Amit kevesen mondanak el, hogy a látogatók kis százaléka kapja el ezt a betegséget, így nem kell előre félni tőle. Ha mégis elkapjuk, akkor ott az Antinal nevű helyi gyógyszer. Illetve attól sem kell tartani, ha kórházi kezelésre szorulunk, mert a biztosítással rendelkező emberek megfelelő kórházi kezelést kapnak.

Remélem tetszett a bejegyzés és hasznát veszed a leírtaknak az egyiptomi utazásod során. A komfortzónánkból egyértelműen ki kell lépni az országba lépéskor, de azt mondják ilyenkor történnek az igazán jó dolgok. Ha további utazós tartalmakra vagy kíváncsi, akkor kövesd a blogomat és nézd meg az Instagram illetve TikTok oldalamat is!